از آنجا که خاک‌های ترکیبی ممکن است ناقل بیماری‌ها، آفت‌ها و بذرهای علف هرز باشند،‌ لذا باید قبل از مصرف ضد عفونی شوند. در مواردی که عمل ضد عفونی صورت نگیرد معمولا مشکلات زیادی به وجود آمده و در بعضی مواقع خسارات فراوان به بار می‌آورد. برای ضد عفونی کردن باید خاک مورد نظر را به وسیله بخار (تحت فشار) تا 82 درجه سانتی‌‌گراد به مدت 30 دقیقه حرارت داد. در این درجه حرارت اکثر باکتری‌های مضر، قارچ‌ها، نماتدها، حشرات و بذرهای علف هرز از بین می‌رود.

     به وسیله دستگاه‌های تولید بخار بدون فشار می‌توان خاک را استرلیزه نمود. در این دستگاه لایه‌های خاک را که به صورت ذرات ریز درآمده باشند، در کشوی مخصوص قرار داده و 2-3 ساعت حرارت می‌دهیم تا کلیه قارچ‌ها، باکتری‌ها و بذرهای علف‌های هرز از بین بروند.

     دیگر روش‌های ضدعفونی کننده خاک استفاده از مواد شیمیایی است. کاربرد بعضی از این مواد برای افراد غیر حرفه‌ای با توجه به سمی بودن آنها مشکل بوده و توصیه نمی‌گردد. ساده‌ترین ماده پودر سدیم متام است که بسیار ساده و البته توسط افراد متخصص قابل مصرف می‌باشد.

     به طور کلی استفاده از مواد شیمیایی ضدعفونی کننده دودزا و گاز زا در از بین بردن مولد‌های بیماری موجود در خاک بسیار مؤثر می‌باشد و لازم به یادآوری است که کاشت بذر، نشاء و یا نهال تا 40 روز پس از ضدعفونی نباید صورت پذیرد زیرا اکثر گیاهان نسبت به این مواد حساس بوده و به آنها لطمه وارد می‌شود.

     جهت ضدعفونی کردن خاک توسط افراد غیر حرفه‌ای می‌توان از مواد دیگری چون فرم آلدهید، دی تان و اسید کرزیلیک استفاده نمود.

منبع: کتاب مدیریت گلخانه

مولفان: مریم مرادمند، سمیه عباس عبدلی، رضا مرادمند