به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ظهر دیروز در همایش دستاوردهای بخش کشاورزی قوچان در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان گفت: امروز دشمن ناجوانمردانه جنگ اقتصادی به‌راه انداخته است و راه‌حل سیاه‌نمایی نیست، بلکه عزم و انسجام ملی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با یادآوری اینکه درگذشته تولید مرغ استان ۹ هزار تن بود، اما امروز به ۱۷۸ هزار تن رسیده است؛ بیان کرد: مشکلی در تولید وجود ندارد و حتی می‌توان تولید مرغ را به سه برابر رساند بلکه باید پا را از مرزها فراتر گذاشته و بازارهای جدید داخلی و خارجی شناسایی شود.

وی بابیان اینکه امروز با وجود اینکه کاهش میزان آب سالی ۱۰۰ هزار تن تخم‌مرغ صادر می‌شود؛ افزود: اگر وضعیت منابع آبی این‌گونه است، بخشی به‌سوء مدیریت برمی‌گردد، اما عمده آن خشکسالی بی‌سابقه‌ای بوده که هیچ‌کس پیش‌بینی آن را نداشت و میانگین برداشت از چاه را از ۳۰ لیتر بر ثانیه به ۱۷ لیتر در ثانیه رسانده است.

مزروعی با اشاره به این مطلب که درگذشته از ۶۵ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن برداشت صورت می‌گرفت؛ تصریح کرد: امروز سطح زیرکشت به‌یک‌سوم یعنی ۲۱ هزار هکتار کاهش پیداکرده، اما تولید از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن در خراسان رضوی می‌گذرد.

وی با تأکید بر اینکه روزی در خراسان رضوی ۳۶۰ هزار هکتار گندم کاشته می‌شد که ۳۹۰ هزار تن تولید صورت می‌گرفت؛ خاطرنشان کرد: امسال، ۱۴۰ هزار هکتار مساحت گندم کاشته شده در استان بود که با وجود نبود بارندگی و سرما و یخبندان ۳۹۰ هزار تن گندم خریداری و ۵۴۰ هزار تن تولید انجام‌شده است.

اعطای ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون به‌کشاورزان خراسان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان این موضوع که اعتبارات آب‌وخاک استان به ۲۶۰ میلیارد تومان و تسهیلات مکانیزاسیون به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ ادامه داد: سطح کشت گلخانه‌ای، ۳۸۴ هکتار بوده که باید کشت گلخانه‌ای خراسان رضوی به‌بیش از ۱۰ هزار هکتار برسد.

مزروعی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های ارزشمند را کشاورزی دانست که می‌تواند تولیدات این حوزه را به‌یک برند تبدیل کند و متذکر شد: ۱۱۰ کارخانه تولید ادوات در خراسان رضوی وجود دارد و بدون محدودیت تسهیلات برای خرید ادوات پرداخت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید شیوه‌ها و روش‌ها در حوزه کشاورزی تغییر پیدا کرده، با علم به‌روزآوری شود؛ تصریح کرد: امروز در فضای باز ۱۰ تن در هکتار برداشت خربزه صورت می‌گیرد که ۱۰ هزار مترمکعب آب نیز مصرف می‌کند، اما در فضای گلخانه‌ای، ۱۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود و ۱۰۰ تن در هکتار برداشت صورت می‌گیرد.

تمدید دوساله وام‌های کشاورزان خسارت‌دیده از خشک‌سالی و سرما

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه دولت ۴ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است تا وام کشاورزان خسارت‌دیده از خشک‌سالی و سرمازدگی دو سال دیگر تمدید شود؛ گفت: بانک‌ها باید با مردم مدارا کنند و به‌طور عمده اعتبارات این حوزه نیمه دوم سال ابلاغ می‌شود.

مزروعی با یادآوری این مطلب که در شرایط امروز کشور دلیلی وجود ندارد، بانک‌ها به‌مردم فشار وارد کنند؛ بیان کرد: دولت تصمیم گرفته است، هر فردی که وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را پرداخت کند، شامل بخشودگی سود و جرائم دیرکرد شود و این قانون به‌همه مدیران شهرستان‌های خراسان رضوی ابلاغ‌ شده است.

وی با اشاره به‌اینکه ۸۰ درصد بافت خرده مالکی در کشاورزی وجود دارد و مادامی‌که شرکت تعاونی و اتحادیه تشکیل نشود نمی‌توان در بازار حضور فعالی داشت؛ خاطرنشان کرد: نباید هیأت مدیره تعاونی‌های روستایی موروثی شود، بلکه باید از پتانسیل و ظرفیت جوانان نیز برای خروج از رکود استفاده کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان این مطلب که امسال ۳۵۰ میلیارد تومان زعفران از کشاورزان استان خریداری‌ شده است؛ یادآور شد: اگر بازرگانان بخواهند درزمینه محصولاتی مانند کشمش رقابت منفی داشته باشند مانند محصولات دیگر مانند مرغ و پنبه نیز سازمان جهاد کشاورزی برای خرید ورود پیدا می‌کند تا ضربه‌ای به‌کشاورزان وارد نشود.

مزروعی تأکید کرد: ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی تولید داخلی ازنظر کیفی و قیمت مناسب‌تر از مشابه خارجی است و باید از این فرصت استفاده کرده و روش‌های صنعتی را جایگزین روش‌های سنتی کرد تا با کاهش هزینه‌ها افزایش بهره‌وری و درآمد به‌وجود آید.

کشاورزی می‌تواند کشور را در مقابل دشمن مقاوم کند

در ادامه این مراسم، امام جمعه قوچان نیز با تأکید بر این مطلب که سهم تولیدکنندگان کشاورزی و دامداری جایگزینی ندارد؛ گفت: متأسفانه این شهرستان در حوزه صنعت پیشرفت نداشته و فاقد جایگاه است، اما در کشاورزی و دامداری جایگاه خوبی دارد.

حجت‌الاسلام محمدعلی دستجردی با اشاره به‌فروش محصولات کشاورزی و دامداری قوچان در استان‌های کشور، بیان کرد: باید با صنعتی کردن کشاورزی و روش‌های مکانیزاسیون هزینه‌ها را کاهش داده و بهره‌وری را در حوزه تولیدات کشاورزی و دامداری بالا برد.

وی بابیان اینکه دشمن همه توان خود را به‌کار گرفته، با تشکیل کارگروه‌های عملیاتی به‌دنبال رسیدن به‌اهداف شوم خود است؛ تصریح کرد: کشاورزی و دامداری می‌تواند کشور را در مقابل دشمن مقاوم کند و تولید در این بخش بسیار توانمند است.

امام جمعه قوچان با یادآوری این موضوع که برخی کشاورزان نیاز به‌توجه ویژه‌ای دارند تا از تنگناها بیرون بیایند؛ بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان بانک کشاورزی است که متأسفانه روی گلوی کشاورز و دامدار پافشاری دارد، با ایجاد مشکل برای این قشر، حتی با موضوعات اجتماعی هم کنار نمی‌آیند.

دستجردی با تأکید بر اینکه کشاورز باید درزمینه تسهیلات موردحمایت قرار بگیرد و بانک‌ها جزئی از این نظام محسوب می‌شوند؛ یادآور شد: متأسفانه بانک‌ها به‌جای برداشتن باری از دوش مردم، روی دوش آنها بار می‌گذارند و وقتی کشاورز نتواند کمر راست کند، بازار، صنعت و تولیدات جامعه نیز دچار مشکل می‌شود.

وی بابیان اینکه کشاورز و دامدار محور اصلی جامعه محسوب می‌شوند؛ تأکید کرد: بانک‌ها به‌ویژه بانک کشاورزی نیشی مانند نیش عقرب برای کشاورزان است که متأسفانه این نیش درمان نمی‌شود و کشاورز را بر زمین می‌زند.

دستجردی با اشاره به‌این مطلب که متأسفانه بانک‌های بعد از انقلاب نیز برای جامعه مشکل ایجاد کرده‌اند؛ تصریح کرد: بانک‌ها در تولید سهمی ندارند و تنها می‌خواهند جیب خود را پُر کنند و به‌آفتی برای نظام و جامعه تبدیل‌ شده است.

امام‌جمعه قوچان افزود: کسی منکر برخی بی‌تدبیری و کم‌کاری‌ها نیست، اما باید کارهای خوب ارائه و بیان شود و همیشه نباید سیاه‌نمایی کرد.

صدور پروانه بهره‌برداری کشاورزی نباید بیش از ۱۰ روز طول بکشد

در ادامه، فرماندار قوچان نیز بابیان اینکه باید قوانین درزمینه ارائه تسهیلات اصلاح شود، زیرا به‌عنوان مثال، یک عشایر نمی‌تواند برای دریافت وام ضامن کارمند بیاورد؛ گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید قدرت ریسک‌پذیری بالایی داشته باشند و در کنار آن نیز انتظار می‌رود، دستگاه‌های نظارتی و بازرسی برای کمک به‌مردم قدم‌های مؤثری را بردارند.

علیرضا قامتی بابیان اینکه اجرای طرح فراز در برخی باغات این شهرستان موجب شده تُناژ برداشتی انگور از ۱۳ به ۱۵۰ تن در هکتار برسد که نشان از به‌کارگیری علم در صنعت کشاورزی است؛ افزود: حوزه کشاورزی این شهرستان پهنه‌بندی شده، با نظارت یک کارشناس ترویجی روی عملکرد چند کشاورز می‌توان مسائل را از نزدیک رصد و بهره‌وری را افزایش داد.

وی با اشاره به‌گلایه یکی از کشاورزان درزمینه زمان‌بر بودن صدور پروانه برای کشاورزان و دامداران؛ گفت: این پذیرفته نیست، صدور پروانه سه ماه طول بکشد و حداکثر زمان برای این موضوع ۱۰ روز بوده که این موانع بیشتر در میز خدمت مدیران موردبررسی قرار می‌گیرد و مدیر جهاد کشاورزی قوچان باید این موضوعات را قبلاً مطرح می‌کرد.

امام جمعه قوچان با یادآوری این مطلب که بانک‌ها از نظر قانونی با موانعی مواجه بوده که باید مرتفع شود؛ بیان کرد: قوچان در جذب اعتبارات روستایی رتبه دوم استان را به‌خود اختصاص داده و ۱۱ میلیارد تومان تاکنون جذب کرده است.

قامتی ادامه داد: ۲ پروژه نیز در حال انعقاد قرارداد با بانک است که در صورت انعقاد و گرفتن تسهیلات، اعتبار جذب‌ شده به ۲۲ میلیارد تومان می‌رسد، درصورتی‌که سهم شهرستان ۸ میلیارد تومان بود و این اقدامات می‌تواند زمینه اشتغال را فراهم کند.

وی با اشاره به‌ایجاد محدودیت ثبت‌نام در سامانه کارا؛ گفت: این شهرستان تاکنون، ۲ هزار و ۸۰۰ ثبت‌نامی در این سامانه داشته که ۲۵ درصد سهم کل خراسان رضوی بوده و محدودیت ثبت‌نام در سامانه تنها برای این است که تسهیلات و بررسی‌ها درزمینه ثبت‌نامی‌های قبلی انجام و در صورت داشتن ظرفیت دوباره سامانه فعال شود.

۴۰ پروژه جهاد کشاورزی هم‌زمان با هفته دولت در قوچان افتتاح می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به‌افتتاح ۴۰ پروژه حوزه کشاورزی در این شهرستان بااعتبار ۷۱ میلیارد ریال هم‌زمان با هفته دولت؛ بیان کرد: یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها طرح آبیاری کم‌فشار اراضی پایاب سد تبارک است که علاوه بر بهره‌مندی ۸۰۰ خانوار از آن، ۶۳۰ لیتر آب در ثانیه مدیریت می‌شود.

علی جنانی با یادآوری این مطلب که پروژه مجموع اراضی پایاب سد یک هزار و ۸۰۰ هکتار است؛ افزود: یک هزار و ۱۰۰ هکتار از این پروژه در قالب شبکه‌های یک و دو به‌شکل ثقلی اجرا و ۷۰۰ هکتار آن در قالب ۱۴ مزرعه برای آبیاری تحت‌فشار طراحی‌شده است.

وی تصریح کرد: ۵۰ میلیارد ریال هزینه این ۱۴ مزرعه بوده است و ۳۰ درصد حق آبه نیز در طول سال زراعی جاری برای باغات و اراضی کشاورزی حفظ و ارتقا پیدا کرد.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان بابیان اینکه سال گذشته ۵٫۳ میلیارد تومان در حوزه آبیاری تحت‌فشار هزینه و ۱٫۲ میلیارد تومان در قالب ۳۴ پروژه به طول ۷۵ کیلومتر در اراضی این شهرستان به‌اجرا درآمدها است؛ گفت: در سال زراعی گذشته با تخصیص ۵۰ درصد حق آبه سد ۲۵ هکتار سطح زیر کشت بهاره بود و امسال با ۳۵ درصد تخصیص به ۴۰ هکتار رسیده است.

جنانی با تأکید بر این موضوع که ظرفیت بخش کشاورزی مشخص بوده و در حوزه آب‌وخاک اقتصاد مقاومتی به‌عینیت پیاده شده است؛ بیان کرد: ۱۵ میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون هزینه شده و ۵۰ درصد ارتقای ضریب مکانیزاسیون انجام گرفت.

کد خبر: ۱۳۹۷۰۶۰۳۰۰۰۹۴۹