اردبیل- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: عملیات احداث ۲۷۰۰ هکتار طرح گلخانه‌ای در قالب مجتمع‌های بزرگ در استان اردبیل آغاز شده و در آینده نزدیک این استان به قطب تولیدات گلخانه‌ای کشور تبدیل می‌شود.
خلیل نیکشاد روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: احداث بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در زمستان گذشته به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار در مجتمع کشت و صنعت مغان آغاز شده و تاکنون ۴۰۰ هکتار آن به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی تولید در فضای بسته و کشت گلخانه‌ای را جزو برنامه های مهم جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام و بیان کرد: علاوه بر این، یکهزار هکتار در منطقه بران شهرستان پارس آباد مطالعه احداث آغاز شده است.
وی افزود: در پنج شهرک کشاورزی استان واحدهای گلخانه‌ای با مساحت ۱۰۰ هکتار طی فراخوانی برای واگذاری به سرمایه گذاران آماده شده است.
نیکشاد با اشاره به اهتمام ویژه مدیران استان برای تکمیل زیرساخت های این گلخانه ها اضافه کرد: احداث یک مجتمع گلخانه‌ای دیگر نیز طی تفاهم نامه‌ای بین شرکت شهرک‌های صنعتی کشاورزی ایران و استانداری اردبیل در کشت و صنعت پارس در منطقه مغان به مساحت ۱۰۰ هکتار آغاز شده است.
وی گفت: با بهره برداری این واحدها، ۷۵۰ هزار تن محصول زراعی گلخانه‌ای در استان اردبیل تولید و روانه بازار می‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: احداث این میزان گلخانه موجب ایجاد اشتغال برای ۲۰ هزار نفر و صرفه جویی در مصرف ۴۳۵ میلیون متر مکعب آب در استان خواهد شد.
وی تغییرات آب و هوایی، بحران آب، فرسایش خاک و نیاز به سرمایه و تولیدات مستمر را از جمله اهداف توجه به تولیدات گلخانه ای در کشور و به خصوص استان اردبیل برشمرد و گفت: این موضوعات ایجاب می کند که تولیدات گلخانه ای در استان گسترش یابد.
وی اضافه کرد: میزان تولید محصول در مجتمع های گلخانه ۱۰ برابر بیشتر از فضای باز بوده و نیاز آبی آن نیز ۱۰ تا ۱۲ برابر کمتر از تولید مزرعه های روز باز است.
نیکشاد کنترل و مهار مطلوب عوامل خسارت زای طبیعی و غیرطبیعی از جمله بیماریها و آفات و نیز اشتغالزایی ۱۰ برابری نسبت به تولید در مزارع باز را از جمله مزیت‌های ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای ذکر کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین از راه اندازی واحد تولیدی گل رز هلندی در شهرستان خلخال و کوثر در سال گذشته خبر داد و گفت: ۱۲ واحد گلخانه در جنوب استان اردبیل در حال احداث است و با توجه به بازار مناسب و ظرفیت منطقه، شهرستان‌های خلخال و کوثر به قطب گلخانه‌ای تولید گل رز تبدیل می‌شود.
به گزارش ایرنا، با وجود شرایط مناسب آب و هوایی و منابع تولید از جمله آب و خاک مرغوب، ۴۲ هکتار مجوز برای احداث گلخانه در استان اردبیل صادر شده ولی تاکنون ۱۰ هکتار مجتمع تولید محصولات گلخانه‌ای در این استان احداث شده است.

کد خبر: