به گزارش خبرنگار مهر، سمیه فرح بخش ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر تلاش های خوبی صورت گرفته است و شاهد اجرای طرح‌های متعددی هستیم.

وی اضافه کرد: در راستای توسعه کشت گلخانه‌ای اقدامات خوبی همچون پرداخت تسهیلات ارزان برای توسعه گلخانه ها، اصلاح و نوسازی و بازسازی واحدهای فرسوده و غیر اقتصادی و بهبود و افزایش عملکرد محصول در واحد سطح گلخانه در دستور کار است.

فرح‌بخش از ایجاد بازار های جدید داخلی و هماهنگی برای ورود به بازار های خارجی خبر داد و بیان کرد: استفاده از ارقام مرغوب خارجی، تقویت و تکمیل زنجیره ارزش محصولات، بررسی و راه‌اندازی و نگهداری بازار فروش، برندسازی در بازارهای هدف و تشویق صادرکنندگان و پیگیری تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل و توسعه ظرفیت آوری و واحدهای بسته بندی از دیگر برنامه‌ها است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: استان بوشهر با سطح ۱۰۰.۳ هکتار در مقام هفتم کشور از نظر سطح توسعه گلخانه قرار گرفت و ضمن ارتقاء وضعیت توسعه سطح، موفق به تحقق ۱۱۴ درصد اهداف برنامه ابلاغی در هفت ماهه سال جاری شده است.

وی افزود: جمع کل توسعه گلخانه ها شامل مجموع سطوح انعقاد قرارداد شده در بانک کشاورزی، سایر بانکها، سامانه کارا، سازه های فنی سبک (سایبان) و سطح خود اجرایی است.

فرح بخش اهداف کلی طرح توسعه گلخانه های کشور را افزایش تولید با هدف افزایش ضریب امنیت غذایی و سلامت غذا، مصرف بهینه آب و ارتقاء بهره وری و صرفه جویی در آب، افزایش صادرات محصولات در جهت مثبت نمودن تراز تجاری بخش کشاورزی عنوان نمودند.

وی گفت: با توجه به چالش های پیش روی بخش کشاورزی شامل خشکسالی و تغییر اقلیم، فرسایش بستر خاک، فقر کمی و کیفی منابع آبی، میزان تبخیر و تعرق بسیار بالا و تغییر ذائقه بازار به سوی محصولات با کیفیت گلخانه ای و محصول سالم، تنها راه برون رفت از این مشکلات و تحقق تولید پایدار انتقال کشت از فضای باز به سمت کشت در محیط های کنترل شده است.

کد خبر ۴۴۵۰۶۹۶