به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، منصور رضوانی‌جلال رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، شامگاه چهارشنبه در مراسم رونمایی از طرح تولید انبوه کنه شکارگر و رهاسازی در گلخانه‌ها برای نخستین بار در کشور اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار رسمی تا سال ۲۰۵۰ باید برای ۹ میلیارد انسان غذا تولید شود.

وی افزود: با توجه به کاهش منابع اولیه مانند آب و تأمین نیاز غذاهای فوق، سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای که نیاز به مصرف آب کمتر و تولید محصول بیشتر دارند، معطوف شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بسیاری از میوه و سبزیجات مورد نیاز مردم در گلخانه‌ها در حال تولید است، تصریح کرد: در این میان گمان برخی از مردم بر این بود که در پرورش محصولات گلخانه‌ای از سموم شیمیایی استفاده می‌شود در حالی‌ که در گلخانه‌ها مبارزه بیولوژیک آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای مبارزه بیولوژیک «کنه آمبلی زیوس سوریسکی» در استان تولید و تکثیر شد، ادامه داد: این کنه به‌ صورت بیولوژیکی و طبیعی آفات مهم و مضر برای گلخانه را از بین می‌برد.

رضوانی‌جلال گفت: این کنه توسط یک شرکت دانش‌بنیان و با حمایت سازمان جهاد کشاورزی تولید شد و در محیط‌های گلخانه‌ای رها می‌شود.

وی با بیان اینکه مبارزه بیولوژیک گران تمام می‌شود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل سازمان جهاد کشاورزی از ترویج و استفاده از این نوع مبارزه‌ها حمایت می‌کند تا گلخانه‌داران و تولیدکننده این سموم بیولوژیک بتوانند به فعالیت بپردازند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید محصولات گواهی شده یکی از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: به دنبال ایجاد یک مرکز برای عرضه محصولات گواهی‌ شده هستیم تا با حمایت‌های به‌عمل‌ آمده بتوانیم امکان عرضه و خرید این محصولات را فراهم کنیم.

وی  اظهار کرد: از همه دستگاه‌هایی که به‌ نوعی متولی سلامت جامعه هستند درخواست داریم که در زمینه تولید محصولات سالم و گواهی‌ شده ورود کنند تا بتوانیم در این حوزه پیشرفت کنیم.

بی‌نیازی کشور از محصولات خارجی

رئیس گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا نیز در این مراسم تصریح کرد: کم‌آبی باعث شده است که انسان به دنبال مدیریت منابع در راستای تولید محصولات مورد نیازش باشد.

محمد خانجانی با بیان اینکه تولید در گلخانه‌ها یکی از راه‌های مثمر ثمر برای مدیریت مصرف آب است، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه نیز بر توسعه گلخانه‌های تأکید شده است تا استفاده از آب را کاهش و میزان تولید در واحد سطح محصولات کشاورزی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه سم‌پاشی محصولات کشاورزی در گلخانه‌ها باعث آسیب به محصولات و در نتیجه مصرف‌کنندگان می‌شود، خاطرنشان کرد: مبارزه بیولوژیک می‌تواند ضمن تحقق یافتن اهداف در حوزه تولید محصول از سلامت آنان نیز حفاظت کند.

رئیس گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه وارد کردن محصولات بیولوژیک از خارج کشور در شرایط فعلی دشوار شده است، گفت: بنابراین با بومی‌سازی دانش توانستیم نیاز داخل کشور را به کنه برای از بین بردن آفات به روش بیولوژیک برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه امروز می‌توانیم به داخل و خارج از استان خدمات ارائه کنیم، اظهار کرد: اهداف ما از تولید کنه شکارگر تأمین امنیت غذایی جامعه، اشتغال‌زایی، بومی‌سازی عوامل بیولوژیک است.

خانجانی با اشاره به اینکه تولید این نوع محصولات در اختیار شرکت‌های چند ملیتی در دنیا است، افزود: این کنه شکارگر چهار آفات مهم در گلخانه‌ها را از بین می‌برد و باعث تولید و برداشت محصول سالم می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تولید این نوع کنه یک شرکت دانش‌بنیان تشکیل شد و به فعالیت پرداخت، تصریح کرد: رهاسازی این نوع کنه علاوه بر اینکه گلخانه و محصولات را از سموم شیمیایی بی‌نیاز می‌کند، باعث کمک به اکوسیستم و متعادل شدن آن می‌‎شود.

رئیس گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه این نوع حشرات اکوسیستم را مدیریت می‌کنند، ادامه داد: در نهایت استفاده از این نوع محصولات بیولوژیک مانع از خروج مقادیر قابل‌توجهی ارز از کشور می‌شود.

کدخبر: ۱۳۹۷۰۸۰۹۰۰۱۰۴۶