مرتضی کافی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرضا با اشاره به بحران خشکسالی در شهرضا، اظهار داشت: در چند سال گذشته با خشکسالی، کمبود آب و توزیع نامناسب پراکنش بارانی مواجه شده‌ایم و اگر برنامه‌ریزی درستی برای آن نداشته باشیم امنیت غذایی به خطر می‌افتد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی وزارت جهاد کشاورزی با توجه به بحران خشکسالی توسعه گلخانه‌ها است، افزود: توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای افزون بر کاهش بحران منابع آبی، در رونق صادرات و بازار پسندی محصولات کشاورزی تأثیر بسزایی دارد.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به اینکه با توجه به بحران منابع آبی چاره‌ای جز توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای نداریم، گفت: شهرضا یکی از مناطق مستعد در استان برای توسعه کشت گلخانه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌های مدرن تأثیر بسزایی در پایداری تولید و محصولات تولیدی سالم دارد، بیان کرد: کیفیت محصولات کشاورزی شهرضا در کشورهای حوزه خلیج‌فارس زبانزد است.

کافی با بیان اینکه به دلیل اخد عوارض، توسعه گلخانه‌ها در شهرضا مسکوت مانده است، تصریح کرد: گلخانه و تجهیزات آن جزو اموال منقول است و عوارض به آن تعلق نمی‌گیرد.

وی با اشاره به تولید سالیانه ۱۲۰ میلیون انواع نشاء محصولات گلخانه‌ای در شهرضا، اظهار داشت: از ۴۷ هکتار کشت گلخانه‌ای شهرستان شهرضا ۳٫۵ هکتار گلخانه به تولید انواع گل‌های شاخه بریده شامل آلسترومریا، ژربرا و لیسیانتوس و ۳٫۵ هکتار نیز به تولید انواع نشاء صیفی‌جات و گل‌های شاخه بریده به صورت مدرن با دستگاه‌های نشاءکار تمام مکانیزه اختصاص یافته است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرضا افزود: سالیانه ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار انواع گل‌های شاخه بریده و ۱۲۰ میلیون انواع نشاء محصولات گلخانه‌ای و فضای باز تولید می‌شود که انواع گل‌های تولید شده علاوه بر استان اصفهان در سایر استان‌ها از جمله خراسان رضوی، کرمان و دیگر استان‌ها عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان شهرضا رتبه اول تولید نشاء در استان اصفهان را به خود اختصاص داده است، گفت: نشاء تولیدی در بیشتر مناطق کشور به ویژه در استان‌های جنوبی کشور مورد کاشت قرار می‌گیرد.

کافی اظهار داشت: از ۴۷ هکتار گلخانه موجود در شهرستان شهرضا ۴۰ هکتار به کار تولید انواع سبزی و صیفی‌جات شامل فلفل رنگی، خیار، گوجه، بادمجان مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: از این میزان سطح سالیانه ۸ هزار و ۵۰۰ تن انواع صیفی‌جات تولید می‌شود که علاوه بر بازارهای داخلی به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می‌شود.

کد خبر: ۶۴۵۹۰۹۱