ایسنا/خراسان جنوبی مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی برای نهضت گلخانه در استان استقبال کرده‌اند که در صورت تامین زیرساخت‌ها ورود خواهند کرد، گفت: زمینه را برای ورود شرکت‌های دانش بنیان برای ورود تجهیزات نوآورانه و ایجاد گلخانه‌های هوشمند و مدرن فراهم کرده‌ایم.

مهدی سورگی، امروز سه‌شنبه ۲۸ بهمن در نشست خبری به منظور بررسی پیشرفت نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: تفاهم‌نامه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران مهر سال گذشته همزمان با برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر در خراسان جنوبی امضا شد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه براساس این تفاهم‌نامه احداث هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفت، افزود: از مجموع هزار هکتار، احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار مجتمع بارگاه زرشک، ۱۰۰ هکتار مجتمع دامی و ۵۰ هکتار شهرک شیلات هدف‌گذاری شد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مجموع اعتبار طرح نهضت گلخانه‌ای استان در قالب تفاهم‌نامه، ۱۹۰ میلیارد تومان بوده که ۱۴۰ میلیارد تومان مربوط به اجرای گلخانه است، تصریح کرد: شرکت شهرک‌های کشاورزی نسبت به شناسایی اراضی مستعد اقدام کرده و اراضی را بدون زیرساخت در صورت تمایل سرمایه‌گذار واگذار می‌کند.

وی با اشاره به جذب اعتبارات ملی به ویژه اعتبارات تبصره ۱۹ و نهایی شدن مطالعات پنج شهرک گلخانه‌ای در خراسان جنوبی، تصریح کرد: در حوزه شیلات در سیاهو سربیشه ۵۰ هکتار زمین نهایی شده که مطالعات فاز یک نهایی شده و فاز دوم نیز در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه مطالعات پنج شهرک گلخانه‌ای در شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، خوسف و نهبندان در استان نهایی شده است، افزود: قرارداد با پیمانکاران انجام شده است که در حال انجام پروژه معابر و گازرسانی هستیم.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون ۶ شهرک دام از مجموع مساحت ۱۶۷ هکتار، در استان تثبیت شده است، تصریح کرد: زیرساخت‌های پروژه دام هنوز آغاز نشده؛ مطالعات فاز یک نهایی شده و فاز دو تا پایان سال قطعی می‌شود و سال آینده برای جذب پیمانکار اقدام خواهد شد.

سورگی با بیان اینکه تمرکز جهاد کشاوررزی بر عملیاتی شدن پروژه‌های در دست اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای با حمایت دولت است، اظهار کرد: اقدامات اجرایی برای احداث بارگاه بهداشتی زرشک در استان انجام شده و مطالعات دو بارگاه بهداشتی روستای افین زیرکوه و گلندر سربیشه انجام شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه بارگاه‌های زرشک متعلق به روستاها هستند و باید در جوار روستاهای دارای محصول احداث شوند؛ لذا سرمایه‌گذار غیربومی و فاقد فعالیت نمی‌تواند ورود کند، یادآور شد: در حال حاضر طرح توسعه نهضت گلخانه در این استان ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بازه زمانی تفاهم‌نامه تا پایان سال آینده ادامه دارد.

سورگی با بیان اینکه در اعتبارات ملی و استانی سال آینده برای نهضت گلخانه تخصیص خواهیم داشت و شاهد پیشرفت قابل قبولی در این زمینه خواهیم بود، تصریح کرد: خراسان جنوبی در بخش کشاورزی استان کمتر توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه برای توسعه و پیشرفت استان با توجه به کمبود منابع آبی و تغییر اقلیم نیازمند وفاق و همدلی بین دستگاه‌های اجرایی هستیم، اظهار کرد: خراسان جنوبی علی رغم داشتن مشکلات متعدد تاکنون توانسته بیشترین مبلغ تسهیلات را جذب کند و تاکنون به اذعان بانک کشاورزی استان، ۱۲۱ میلیارد تومان تسهیلات در استان پرداخت شده است.

سورگی با بیان اینکه نرخ تسهیلات گلخانه در استان‌های کمتر توسعه یافته ۱۲.۵ درصد است که از خط اعتباری ۴۴۰ میلیارد تومان کشوری در اختیار بانک کشاورزی قرار می‌گیرد، افزود: روند توسعه و شتاب این طرح و طی گردن مراحل آن بسیار به خوبی در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینکه نرخ تسهیلات در این طرح توسط بانک مرکزی تصویب می‌شود لذا در استان کاری از دست ما ساخته نیست، تصریح کرد: در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان مکاتباتی درخصوص کاهش نرخ تسهیلات تنظیم و ارائه شد اما این موضوع بعد از سفر وزیر نهایی نشد.

تکیه بر محصولات صادرات محور 

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فروش محصولات گلخانه‌ای براساس عرضه و تقاضا است که در این زمینه ابتدا تامین بازار داخل استان و سپس صادرات در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: برای مجموع هزار هکتار تفاهم‌نامه، ۱۲ هزار فرصت شغلی در استان فراهم خواهد شد که در هر گلخانه به صورت مستقیم برای ۲۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی برای نهضت گلخانه در استان استقبال کرده‌اند که در صورت تامین زیرساخت‌ها ورود خواهند کرد، تصریح کرد: زمینه را برای ورود شرکت‌های دانش بنیان برای ورود تجهیزات نوآورانه و ایجاد گلخانه‌های هوشمند و مدرن فراهم کرده‌ایم.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: این امر برای ایجاد گلخانه‌های مدرن و هوشمند و امیدآفرینی در شرکت‌های دانش بنیان را فراهم می‌کند.

محمدرضا اکبری، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: تولید محصولات صادرات محور در اولویت کاری ماست.

کد خبر: ۹۹۱۱۲۸۲۱۰۵۷