بندرعباس – مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: احداث ۱۶۰۰ هکتار گلخانه در شهرستان بشاگرد در در دستور کار قرار دارد که بزرگترین سایت گلخانه‌ای استان هرمزگان نیز محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، گرگیچ ظهر سه‌شنبه در نشست خبری جهاد کشاورزی استان هرمزگان اظهار داشت: مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی، توسعه کشت‌های متراکم است و در تلاش هستیم که اراضی صیفی و سبزیجات زیر سطح کشت گلخانه قرار گیرند.

وی عنوان کرد: ۵۰ هزار  هکتار سطوح سبزی و صیفی در هرمزگان وجود دارد که باید در برنامه ۱۰ ساله زیر پوشش گلخانه قرار گیرد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان ابراز داشت: دولت سیستم بانکی را موظف کرده است که کشاورزان از تسهیلات هفت درصدی برای احداث گلخانه استفاده کنند. افرادی که متقاضی سرمایه‌گذاری هستند زمین و تسهیلات ویژه که به شکل شهرک‌ها و مجتمع‌های کشاورزی هستند واگذار خواهد شد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی در شمیل بندرعباس و حاجی‌آباد اماکنی را برای ساخت شهرک‌های گلخانه‌ای را آماده می‌کند.

گرگیچ گفت: احداث ۱۶۰۰ هکتار در شهرستان بشاگرد گلخانه در نظر گرفته شده است که بزرگترین سایت گلخانه‌ای استان هرمزگان نیز محسوب می‌شود که آب آن نیز تامین شده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان ابراز داشت: ۹۰ درصد از تسهیلاتی که وزارت کشاورزی اعطا می‌کند مربوط به گلخانه است.

گرگیچ با ذکر این نکته که برای ساخت یک هکتار گلخانه در استان هرمزگان دو میلیارد تومان هزینه نیاز است، ابراز داشت: برای افراد متقاضی احداث گلخانه‌های کوچک زیر ۳۰۰ متر مربع مجوز در یک روز صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۹ برش کشوری طرح انتقال سطح زیر کشت صیفی و سبزیجات به گلخانه مشخص خواهد شد و به استان هرمزگان نیز ابلاغ خواهد شد، تشریح کرد: کمیته انتقال الگوی کشت از فضای باز به گلخانه در حال تلاش است که تا ۱۰ سال آینده هرمزگان دارای پنج هزار  و ۵۰۰ هکتار گلخانه شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان هرمزگان ابراز داشت: تعهدی که برای امسال استان هرمزگان در نظر گرفته شده بود ۱۱۰ هکتار گلخانه بود که محقق شد. در سال ۹۴ سطح زیر کشت گلخانه‌های استان هرمزگان پایین‌تر از ۱۰۰ هکتار بود که الان به حدود ۴۰۰ هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه هرمزگان رتبه اول توسعه گشت گلخانه‌ای را در کشور دارد، اظهار داشت: هرمزگان از نظر کیفیت، میزان بهره‌برداری و سطح زیر کشت محصولاتی نظیر «گوجه‌فرنگی» و «فلفل دلمه» رتبه اول کشور را دارد و کشاورزانی را دارد که به عنوان شاخص در حوزه خود در سطح کشور معرفی می‌شوند.

کد خبر: ۴۷۸۱۶۰۵