به گزارش امتداد نیوز از شهرضا، محمودرضا  افلاکی پنج‌شنبه شب در جلسه شورای کشاورزی شهرستان، با بیان اینکه ۲۰ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور را روستائیان تشکیل می‌دهند، اظهارداشت: ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان اصفهان روستائیان هستند که از این جمعیت ۱۷۵ هزار بهره‌بردار کشاورزی هستند. وی با بیان اینکه ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی ماحصل دست‌رنج کشاورزان بهره‌بردار است، افزود: استان اصفهان ۶ درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه باید متناسب با اقلیم‌ها و ظرفیت‌های منطقه به کشت محصول بپردازیم، بیان کرد: کشاورزی در گذشته تنها تولید محصول بود و امروز تولید محصولات خوب و با کیفیت در کشاورزی هدف است و در این راستا در حوزه دامپروری و کشت گلخانه‌ای برنامه‌ها و طرح‌هایی پایه‌گذاری شده است. مدیر هماهنگی و ترویج جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه روستائیان در تأمین غذای مردم نقش اساسی دارند، گفت: آب یکی از حیاتی‌ترین دغدغه‌های کشاورزان و روستائیان است، باید در عرصه کشاورزی از آب به نحو احسن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: کمبود و کاهش تدریجی منابع آب با کیفیت مناسب از مهم‌ترین عوامل محدود کننده تولیدات کشاورزی در ایران است، از این رو استفاده بهینه از منابع آب و افزایش راندمان مصرف آن از ضروریات بخش کشاورزی محسوب می‌شود. اسفندیاری با تأکید بر اینکه به‌کارگیری سامانه‌های آبیاری تحت فشار به عنوان گزینه‌ای مناسب به جای روش‌های سنتی ضروری است، اظهار داست: در این راستا سیاست دولت و جهاد کشاورزی استفاده از روش‌های نوین آبیاری است.

وی با اشاره به اهمیت کشت گلخانه‌ای در استان و شهرستان، گفت: تولیدات گلخانه‌ای شهرستان شهرضا و دهاقان در استان سرآمد است. مدیر هماهنگی و ترویج جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه در فضای باز ۲۰ تن محصول برداشت می‌شود و در فضای بسته گلخانه ۲۰۰ تن در هکتار با مصرف آب یک دهم محصول برداشت می‌شود، اظهارداشت: با تمام کمبودها و نزولات جوی شاهد موفقیت بزرگی در محصول گندم بودیم.

ایجاد اشتغال در روستاهای شهرضا مانع مهاجرت به شهرها می‌شود

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان در ادامه جلسه، گفت: یک میلیون واحد دامی عشایر از حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع استان تعلیف می‌کنند و سالانه حدود ۱۰ هزار تن گوشت قرمز به بازار استان عرضه می‌کنند. مختار اسفندیاری افزود: در حال حاضر جامعه عشایر با تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز، ۳۵ درصد صنایع دستی و با در اختیار داشتن ۲۸ درصد دام کشور به عنوان جامعه‌ای مولد، به تولید و اقتصاد کشور کمک می‌کنند.

وی گفت: عشایر سالانه ۳۰ هزار متر مربع انواع صنایع‌دستی از جمله قالی، قالیچه، زیلو، حصیر، خورجین معادل یک‌سوم صنایع‌دستی این استان را تولید می‌کنند. مدیر کل امور عشایر استان اصفهان با بیان اینکه روستائیان و عشایر با خصوصیات منحصر به فرد در زمینه معیشت و زیست، آداب و رسوم و سنت‌ها، با جوامع دیگر متفاوت هستند، بیان کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای ارتقای کیفیت زندگی و همچنین توسعه اقتصادی روستائیان و عشایر انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه عشایر و روستائیان به عنوان پشتوانه اقتصادی کشور، استان و شهرستان محسوب می‌شوند، تصریح کرد: نقش عمده و موثر عشایر در تولید و اقتصاد را نباید فراموش کرد. اسفندیاری با بیان انتقاد از اینکه هرچه امکانات و زیرساخت در روستا بردیم باز هم شاهد مهاجرت آنها به شهر هستیم، تصریح کرد: متأسفانه بر روی مسائلی مانند اشتغال و بیکاری در روستاها و جامعه عشایری کمتر کار شده اگر به این ۲ مقوله بیشتر توجه شود با کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها روبه‌رو هستیم. وی گفت: یکی از راه‌های برون رفت کشور از مشکلات موجود توجه و حمایت مسئولان به ساکنان مناطق دورافتاده و محروم و تلاش برای رفع نیازهای آنها است.

بیش از ۱۰۰ چاه غیرمجاز در شهرضا پر شد

فرماندار شهرضا در ادامه جلسه، گفت: اقتصاد مناطق روستایی بر اساس دامپروری و کشاورزی قرار دارد باید برای حل مشکلات این دو بخش تلاش کنیم تا معضلات اقتصادی روستاها هم برطرف شود. محسن گلابی با اشاره به بحران خشکسالی در شهرستان شهرضا، افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های روستائیان شهرستان شهرضا بحران آب و فقر منابع آبی است که تلاش شده با اتخاذ تدابیر کارشناسی تا حدودی با آن مقابله شود. وی با اشاره به اینکه حفر چاه‌های غیرمجاز یک معضل است، بیان کرد: بیش از ۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان پر شد که این امر اقدام قابل توجهی در راستای اصلاح بهره برداری از منابع آب در شهرستان است.

فرماندار شهرضا با تأکید بر ضرورت اصلاح الگوی کشت در مناطق روستایی، خاطرنشان کرد: تحقق تغییر الگوی کشت مهم‌ترین خدمت در حوزه روستاها است، آب‌وخاک مناسب در روستاهای بخش و بهره‌گیری از شیوه صحیح آبیاری وعدم توجیه اقتصادی کشت فعلی در روستاها نیازمند برگزاری دوره‌های آموزشی در این مناطق است. وی با بیان اینکه منابع آبی موجود امکان کاشت محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارند را نمی‌دهد، اظهارداشت: مهم‌ترین فاکتور از لحاظ اهمیت، حفظ منابع پایه، یعنی آب و خاک است، چراکه آب و خاک هیچ جایگزینی ندارند.

کد خبر: ۷۷۱۰۰۰