توسعه گلخانه‌ها در دستور کار مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، غافل از این‌که بازارهای هدفی چون آسیای میانه و اروپای شرقی مدنظر قرار گیرد.

تولیدکننده نمونه گل پیشوا در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: توسعه گلخانه‌ها در کشور یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در رویارویی با بحران‌های خشکی و کم‌آبی، بخش کشاورزی را نجات دهد؛ اما ساماندهی بازار این محصولات از مهم‌ترین مشکلات محسوب می‌شود.

مهدی کبریایی‌زاده بیان کرد: باید نگاه جدی‌تری به صادرات داشته باشیم و سرریز محصولات گلخانه‌ای نباید تنها برای صادرات در نظر گرفته شود، بلکه باید مطابق نیاز سایر کشورها تولید کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر، گلخانه‌داران بدون برنامه‌ریزی محصول تولیدی خود را وارد بازار داخل می‌کنند، در حالی که بازار ۷۵۰ میلیون نفری آسیای میانه و اروپای شرقی می‌تواند به‌عنوان بازار هدف در نظر گرفته شود.

کبریایی‌زاده عنوان کرد: بسیاری کشورها در این قاره‌ها به‌دلیل شرایط اقلیمی نامناسب هیچ‌گاه نمی‌توانند تولید گلخانه داشته باشند؛ بنابراین این بازارها می‌توانند به‌عنوان هدف پایدار مورد استفاده قرار گیرند.

وی یادآور شد: بازارهای هدف دیگری همچون روسیه، کشورهای عربی، اروپای شرقی و آسیای میانه وجود دارد که می‌توانیم برای ورود محصولات تولیدشده در کشور به این بازارها با حجم بالا برنامه‌ریزی کنیم.

تولید محصولات گلخانه‌ای باید پایدار به بازار هدف صادر شود

یکی از نمونه‌های بخش گلخانه جشنواره محصولات گلخانه‌ای تأکید کرد: صادرات به کشورهای هدف باید به‌صورت پایدار باشد تا بازارها را از دست ندهیم، زیرا صادرات گاه و بی‌گاه باعث بی‌اعتبار شدن محصولات ایرانی خواهد شد.

کبریایی‌زاده خاطرنشان ساخت: مسئله صادرات حل و فصل نخواهد شد، مگر آنکه پروسه تولید بر اساس نیاز بازارهای هدف شکل گرفته و انجام شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر برخی واحدهای تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای در حوزه سبزی و صیفی و گل‌های شاخه‌بریده اقدام به صادرات محصولات خود می‌کنند که متأسفانه دارای رقم قابل توجهی نیست.

کبریایی‌زاده افزود: وجود تعرفه‌های گمرکی در کشورهای مقصد یکی دیگر از مشکلاتی است که گلخانه‌داران با آن روبه‌رو می‌شوند؛ به‌عنوان مثال هر تریلی سبزی و صیفی که به کشور روسیه صادر می‌شود، باید مبلغی حدود ۱۵ میلیون تومان به‌عنوان هزینه گمرک پرداخت کنند، در صورتی که اگر صادرات پایداری داشته باشیم، این مسائل با رایزنی و صحبت حل خواهد شد و دیگر نیاز نیست تعرفه‌های گمرکی سنگین بر محصولات فوق اعمال شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

توسعه گلخانه‌ها تا سطح ۵۰ هزار هکتار با هدف صادرات شدنی است

تولیدکننده نمونه گل پیشوا اضافه کرد: توسعه گلخانه‌ها تا سطح ۵۰ هزار هکتار قابل پیش‌بینی است، به شرط آنکه بتوانیم پس از کنترل بازارهای داخلی، تولیدات را به بازارهای هدف در سایر کشورها صادر کنیم.

وی همچنین گفت: آموزش مسئله‌ای است که در شرایط حاضر می‌تواند مشکل‌گشای تولیدات گلخانه‌ای باشد، زیرا آگاه نبودن تولیدکنندگان و برخی کارشناسان باعث شده است که تولیدات گلخانه‌ای از استانداردهای لازم برخوردار نباشد و کشورهای هدف نیز خواهان محصولاتی استاندارد هستند؛ بنابراین سازمان‌هایی همچون نظام مهندسی کشاورزی که در شرایط حاضر متولی صدور مجوزهای گلخانه‌ها است، می‌تواند با برگزاری دوره‌های آموزشی برای گلخانه‌داران، کارشناسان و سایر ذی‌نفعان حوزه تولید و صادرات محصولاتی استاندارد تولید و وارد بازارهای داخلی و خارجی کنند.

کبریایی‌زاده بیان کرد: در حال حاضر هزینه‌های تولید در کشور ما بسیار بالا است، اما می‌توان با آموزش و رعایت برخی مسائل کاری انجام دهیم که تولیدات خود را قابل رقابت با سایر کشورها کنیم.

گلخانه مهدی کبریایی‌زاده در شهرستان پیشوا یکی از واحدهایی است که توانسته عنوان‌های برتر را در جشنواره‌های مختلف کسب کند. این گلخانه‌دار در سطحی معادل شش هکتار گل و گیاهان شاخه‌بریده همچون آلستریویم، رز، ارکیده و… را تولید و قراردادهای بسیار خوبی با کشورهایی همچون آلمان بسته است و تولید خود را مطابق نیاز بازارهای هدف مدیریت می‌کند.

کد خبر: ۵۰۳۴۱