الف- ضدعفونی خاک با استفاده از بخار

     برای گرفتن نتیجه‌ی بهتری از این روش بهتر است خاک تا عمده 15 تا 20 سانتی‌متر به خوبی زیر و رو شده و رطوبت آن در حد مناسبی باشد. از دماسنج‌های خاک برای اطمینان از گرم شدن خاک در حدود 80 درجه‌ی سانتی‌گراد و به مدت 30 دقیقه اطمینان حاصل کنید. اگر درجه حرارت یا مدت زمان آن افزایش یابد ممکن است مشکلاتی از قبیل افزایش املاح یا از بین رفتن آمونیاک خاک پیش بیاید.

ب- ضدعفونی خاک با استفاده از گازهای شیمیایی

     گاز متیل بروماید به عنوان مرسوم‌ترین ماده شیمیایی جهت ضدعفونی خاک به کار می‌رود. گازدهی باید در خاکی که حداقل تا عمق 15 سانتی‌متر به خوبی زیر و رو شده، حرارت آن حداقل 15 درجه سانتی‌گراد و از رطوبت مناسبی برخوردار است انجام شود. پس از گازدهی باید خاک به خوبی به مدت 3 تا 7 روز هوادهی شود چرا که این گاز برای گیاهان و پستانداران بسیار سمی است. متیل بروماید نباید قبل از کشت محصولاتی که برگ‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد(مانند کلم) استفاده شود. زیرا بروماید بیشتر در برگ‌ها و ساقه‌های گیاه تجمع پیدا می‌کند. برای ضدعفونی خاک بخار دادن مزیت بیشتری نسبت به گازدهی دارد زیرا علاوه بر نابودی اکثر آفت‌ها اثر سمی پس از مصرف از خود به جای نمی‌گذارد. علاوه بر این کشت محصول می‌تواند بلافاصله پس از سرد شدن خاک و آبیاری انجام شود.

ج- ضدعفونی نمودن خاک با استفاده از انرژی خورشیدی

     با استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی ارزان می‌توان تا حد بسیار زیادی آفت‌ها و عوامل بیماریزای خاکزی و همچنین بذر علف‌های هرز را نابود کرد. بهترین زمان برای این کار ماه‌های گرم تابستان است. مانند دو روش قبل بهتر است زمین قبل از اجرای روش به خوبی زیر و رو شده و رطوبت آن در حد مناسبی باشدسپس سطح خاک توسط یک لایه بدون درز و روزنه از جنس پلاستیک شفاف که از آن نور عبور کند پوشانده می‌شود. برای بررسی بهتر تغییرات درجه حرارت در عمق‌های مختلف می‌توان از دماسنج‌های خاک استفاده کرد. توصیه می‌شود قبل از کشیدن پلاستیک روی خاک مقداری کود دامی تازه با خاک مخلوط شود تا اثر آفت کشی این روش افزایش یابد.

منبع: کتاب مدیریت گلخانه

مولفان: مریم مرادمند، سمیه عباس عبدلی، رضا مرادمند