معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد: امسال به دلیل محدودیت منابع آبی و با توجه به ارزش افزوده، مجوز ساخت چهار شهرک گلخانه‌ای با اشتغال زایی هزار و ۱۵۹ نفر در شهرستان‌های یزد و ابرکوه برای بخش خصوصی صادر شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، ملانوری با بیان اینکه ۸۰ درصد شهرک‌های گلخانه‌ای استان یزد در شهرستان خاتم قرار دارد، گفت: این شهرک‌ها ظرفیت جذب ۸۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های کشاورزی را برای سرمایه‌گذاری دارد.

وی افزود: شاهد شتاب خوبی در توسعه گلخانه‌ها به دلیل مزایایی نظیر کاهش مصرف آب، افزایش تولید، اشتغال و ارزش افزوده بالا هستیم.

ملانوری با تاکید بر رفع و تسهیل موانع ایجاد گلخانه تصریح کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی دست اندرکار خصوصا شرکت آب منطقه‌ای یزد باید با سرمایه گذاران دارای آب و زمین شخصی در این مورد مدارا کنند و مسوولان بانک‌های عامل هم با سرمایه گذاران این بخش همکاری داشته باشند تا در شرایط فعلی بیشتر شاهد رونق کسب و کار باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به روش کاشت نوین محصولات گلخانه‌ای به صورت هیدروپونیک (کشت بدون خاک) گفت : با این روش میزان تولید محصول به ۲ برابر افزایش می‌یابد، اما در روش معمولی کشت گلخانه‌ای در هر هکتار ۱۵ میلیارد ریال و در روش کشت بدون خاک ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان اجرای این طرح‌ها پرداخت می‌شود.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار (۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار (۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به باغبانی استان است که از ۷۱ درصد اراضی قابل کشت به محصولات باغی که عمدتا پسته، انار، زردآلو، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولاتاست، اختصاص دارد.

کد خبر: ۲۹۱۰۰۶۷