گزارش شبستان – خراسان‌جنوبی؛ یکی از برنامه راهبردی و مهم دولت در زمینه توسعه کشاورزی در کشور به خصوص مناطق محروم پرداختن به افزایش طرح‌های گلخانه ای تحت عنوان «نهضت گلخانه‌ای» در مناطق مختلف است و از چند ماه اخیر شاهد اجرای این طرح در سراسر کشور از جمله خراسان جنوبی هستیم.

طرح «نهضت گلخانه ای» با اهداف مختلف و مهمی در کشور اجرا می شود که می توان به مهم ترین اهداف آن از جمله کاهش مصرف آب و افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور اشاره کرد.

خراسان جنوبی؛ استان محروم و مرزی شرق کشور یکی از استان هایی است که برای اجرای طرح «نهضت گلخانه ای» پا پیش گذاشته است و در این استان تنها ۶۷ هکتار گلخانه وجود دارد که با اجرای طرح نهضت گلخانه ای در این استان طی تفاهم نامه منعقد شده توسط استانداری خراسان جنوبی و معاون اول رئیس جمهور مقرر شده است که یک هزار هکتار تحت کشت گلخانه ای در سطح استان قرار بگیرد.

در راستای اجرای این طرح در خراسان جنوبی میزگرد تخصصی نهضت گلخانه ای استان با حضور مسئولان مربوطه به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی برگزار شد.

اختصاص ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار از طرف دولت به اجرای کشت گلخانه ای در استان

«مشیرالحق عابدی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در ابتدای این جلسه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک های کشاورزی اظهار داشت: این تفاهم نامه در راستای ایجاد یک هزار هکتار کشت گلخانه ای در سطح استان منعقد شده است تا بتوانیم در این راستا سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه ای در خراسان جنوبی در سه سطح اجرایی خواهد شد که شامل شیلات، دام و توسعه کشت گلخانه ای است، افزود: هدف از اجرای این طرح در استان ایجاد اشتغال پایدار، رونق تولیدات کشاورزی صادرات محور و ارتقای شاخص های اقتصادی استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: برای اجرای طرح نهضت گلخانه ای در خراسان جنوبی دولت در تأمین یکصد و ۹۰ میلیارد تومان اعتبار مشارکت خواهد داشت و این اعتبارات برای کمک به تامین زیرساخت های کشاورزی و تامین ۲۴ هزار مگاوات برق برای احداث یک هزار هکتار کشت گلخانه ای در استان به کار برده خواهد شد.

ایجاد اشتغال پایدار برای ۸ هزار نفر در خراسان جنوبی

عابدی به تقسیم بندی کشت گلخانه ای در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: از یک هزار هکتار کشت گلخانه ای تعیین شده در استان یکصد هکتار مربوط به حوزه دامی، یکصد و ۵۰ هکتار مربوط به زرشک، ۵۰ هکتار شهرک شیلاتی و ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه ای است.

وی ادامه داد: در استان حد و مرزی در راستای اجرای کشت گلخانه ای تعیین شده است و با اجرای این طرح در استان برای ۸ هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد و ۲۰۰هزار تن انواع تولیدات کشاورزی صادرات محور نیز تولید می گردد و طی مدت دو سال این طرح برای استان و کشور ارزآوری بالایی را به دنبال خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با توجه به اینکه در راستای اجرای کشت گلخانه ای در استان محصولات صادرات محور قطعا با کیفیت بالایی تولید خواهند شد، افزود: تولید محصولات صادرات محور در استان طی اجرای این طرح در اولویت قرار دارد و باید این کار به نحوی صورت بگیرد که ما محصولاتی در حد صادرات داشته باشیم و در راستای آن به محصول زرشک استان توجه ویژه ای خواهیم داشت.

عابدی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزو چهار استانی است که برای پرورش ماهی تیلاپیلا مجوز گرفته است، ادامه داد: در راستای اجرای طرح کشت گلخانه ای در استان به بحث شیلات به خصوص پرورش ماهی تیلاپیلا توجه خواهیم کرد.

کارآفرینان و سرمایه گذاران پای کار بیایند

وی تاکید داشت: برای اجرای این طرح باید در زمینه جذب و جلب کارآفرینان در استان اقدام کنیم که اکنون تنها ۶۷ هکتار از استان تحت کشت گلخانه ای قرار دارند که طی ۲ سال آینده این میزان به بیش از یک هزار هکتار خواهد رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه قرار بر این نیست که با مباحث چالش محور مباحث فرصت محور را از دست بدهیم، گفت: این تفاهم نامه برای تسریع در اقدامات امضا شده است و کار بزرگی برای استان محسوب می شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن بیشترین بهره وری را داشته باشیم.

عابدی به سفر دو ماه گذشته خود و استاندار خراسان جنوبی به استان یزد اشاره کرد و افزود: طی این سفر بازدیدی از اقدامات، ایستگاه تحقیقاتی شتر و گلخانه ها در استان یزد انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم تا از تجربیات استان هایی که اقدامات آن ها به نتیجه مثبتی رسیده است برای توسعه استان استفاده کنیم و در این راستا نتیجه گرفتیم که ما هم می توانیم این طرح بزرگ را در استان اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه آموزش به متقاضیان و انتقال تجربیات و شناسایی سرمایه گذاران اقداماتی داشتیم، اظهار کرد: تمام هم و غم مدیران این است که طرح های بزرگ در استان به ثمر برسد و سند سازگاری با کم آبی که در این استان برای اولین بار در کشور رقم خورده دلیلی بر اجرای طرح گلخانه ای در این استان است.

۲هزار و ۸۰۰ نفر از فارغ التحصیلان کشاورزی در استان بیکار هستند

در ادامه این میزگرد «محمد جاده گی» رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی بیان داشت: حدود ۶۰۰ نفر برای اجرای طرح کشت گلخانه ای در استان آموزش دیده و می بینند و در سطح استان فارغ التحصیلان دانشگاه ها نیز در این راستا مشغول به کار خواهند شد و تاکنون یکصد نفر برای همکاری در این طرح فراخوان شده اند.

وی با بیان اینکه ۶۰ هکتار برای اجرای این طرح تاکنون در استان آماده شده است، گفت: در سطح استان ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از متخصصان و فارغ التحصیلان کشاورزی بیکار هستند و اجرای طرح کشت گلخانه ای در خراسان جنوبی فرصت خوبی برای شاغل کردن این افراد است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی با توجه به اینکه استعلام ها از بحث کشت گلخانه ها برداشته شده است، ادامه داد: وقت ارباب رجوع برای ارائه این طرح زیاد گرفته نمی شود و اکنون کار سخت و مشکلی برای اجرای آن در استان وجود ندارد.

جاده گی با اشاره به اینکه ۷ نمایندگی در شهرستان های استان داریم، افزود: کارشناسان ما بعد از ارائه طرح توسط متقاضیان به محل اعزام می شوند و به مدت متوسط ۷ روز مجوز گلخانه های بالای ۳۰۰ متر انفرادی را صادر می کنیم.

کشت گلخانه ای در استان میزان مصرف آب را کاهش می دهد

«حسین امامی» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم در زمینه بهره وری آب با اجرای طرح کشت گلخانه ای در استان گفت: ایجاد گلخانه ها در استان به دلیل بسته بودن محیط آن ها می تواند نقش بسزایی را در کاهش میزان مصرف آب در استان داشته باشد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح کشت گلخانه ای در استان سبب رشد چهار برابری بحث کاهش مصرف آب در استان را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: این پروژه در چند بخش مختلف با مقیاس های مشخص شده اجرا می شود که شامل واحد شهرک های گلخانه ای و شهرک های خصوصی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در ادامه بیان داشت: اجرای پروژه کشت گلخانه ای در استان می تواند درآمد کشاورزان را رشد بدهد و اشتغال پایدار برای کشاورزان استان تامین کند تا شاهد کاهش مصرف آب در استان باشیم.

امامی با اشاره به اینکه شهرک های گلخانه ای از وجود چاه برداشت آب برخوردار خواهند بود، گفت: اجرای این طرح در استان مزیت های مختلفی را به همراه دارد و انتظار می رود تا سرمایه گذاران بخش خصوصی کمک کنند تا زیرساخت های لازم برای احداث شهرک های گلخانه ای شکل بگیرد و با کمک های فنی و اعتباری شاهد افزایش سطح زیرکشت در استان باشیم.

ایجاد بارگاه های زرشک در روستاهای قطب تولید آن در استان

«محمدحسین اکبری» مدیر شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با توجه به اینکه در خراسان جنوبی ۸ مجتمع گلخانه ای وجود دارد، افزود: اکنون یک مجوز برای احداث مجتمع گلخانه ای در شهرستان طبس در حال صادرشدن است تا بتوانند فعالیت های خود را در راستای اجرای طرح کشت گلخانه ای در استان آغاز کند.

وی در ادامه بیان کرد: به شدت بحث اعتبارات را پیگیری می کنیم و طی فرصتی ۱۰ روزه قرار است تا ما محل های پیشنهادی برای احداث مجتمع های گلخانه ای در استان را تعیین و معرفی کنیم تا متقاضیان بتوانند فعالیت خود را در این مجتمع ها آغاز کنند.

مدیر شرکت شهرک‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به بحث احداث مجتمع های گلخانه ای گفت: این موضوع بر عهده جهاد کشاورزی قرار دارد و متقاضیان می تواند به این سازمان مراجعه کنند و برای صدور مجوزها نیز به سرعت اقدام خواهیم کرد تا در اسرع وقت متقاضیان نسبت به دریافت تسهیلات و اراضی اقدام کنند.

اکبری با توجه به اینکه ۸۵ هزار تن زرشک در استان تولید می شود، افزود: متاسفانه در قطب های تولید زرشک استان بارگاه فروش این محصول وجود ندارد و در راستای اجرای این طرح مقرر شده است تا در روستاهای قطب تولید زرشک در استان بر اساس نیاز کشاورزان ۲۰۰ تا ۵۰۰ مترمربع بارگاه بهداشتی ساخته خواهد شد.

وی اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح محلی برای بسته بندی و سردخانه زرشک تعبیه خواهیم کرد و این امکان نیز وجود دارد تا کشاورزان زرشک تولیدی خود را در این محل ها نگهداری، بسته بندی و عرضه کنند.

ارائه تسهیلات ۷درصد برای احداث مجتمع های گلخانه ای

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم به هدف اجرای طرح کشت گلخانه ای در استان اشاره کرد و گفت: هدف ما تولید محصول در مکان هایی است که امکان تولید محصول وجود ندارد و تولید محصولات زراعی در زمانی است که امکان برداشت آن در مکان آزاد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از مزایای اجرای این طرح افزایش تولید در واحد سطح است، افزود: با مدیریت علمی و کنترل شده در راستای اجرای این طرح شاهد افزایش تولیدات کشاورزی در استان خواهیم بود و تولید یک محصول در تمام سال امکان پذیر است و بحث کنترل دقیق بیماری ها و آفات را به صورت بیولوژیکی خواهیم داشت.

قوسی با توجه به اینکه محصولات تولیدی در طرح کشت گلخانه ای به شیوه تحت فشار آبیاری خواهند شد، ادامه داد: این موضوع به کاهش مصرف آب کمک خواهد کرد و در راستای اجرای این طرح بر اساس نیاز جامعه و سلایق بازار هدف در گلخانه ها تولیداتی خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه الزاماتی در راستای اجرای این طرح به صورت غنی و کارشناسی داریم تا بتواند درآمد پایداری برای بخش کشاورزی به دنبال داشته باشد، گفت: در خصوص تعیین بازار فروش محصولات تولیدی این طرح نیز برنامه ریزی کردیم و تعیین نوع و ویژگی محصولات مورد نیاز، نوع خاک از نظر بافت آن و میزان آهک و دستمزد کارگران از الزاماتی است که در راستای اجرای این طرح رعایت خواهد شد.

وی به بحث ارائه تسهیلات به متقاضیان اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: در این راستا تسهیلات پنج ساله با بهره هفت درصد بدون هیچ محدودیتی در اختیار بهره برداران برای احداث سازه ها قرار خواهیم داد و برای تاسیس بارگاه های زرشک نیز تسهیلات ۱۲ درصدی ارائه می دهیم و ۲۰ درصد از هزینه احداث بارگاه های زرشک بر عهده خود متقاضیان است.

قوسی با بیان اینکه راندمان تولید محصولات کشاورزی در گلخانه ۱۰ برابر راندمان تولید در فصای آزاد است، اظهار کرد: یک جمعیت فارغ التحصیل بسیار زیادی در استان داریم که باید در خصوص به کارگیری آنان حرکت کنیم و طرح کشت گلخانه ای به این موضوع می تواند بسیار کمک کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان داشت: این طرح در چند قسمت اجرا می کنیم یک قسمت به صورت مجتمع از طریق شرکت شهرک های کشاورزی است و قسمت دیگر در اراضی کشاورزی خود متقاضیان اجرا می شود و قسمت دیگر گلخانه های کوچک با مقیاس ۳۰۰ متر به پایین است و قسمت دیگر شهرک های خصوصی است که آمادگی داریم کارهای زیربنایی آن ها را انجام دهیم.

سخن آخر؛

اجرای طرح کشت گلخانه ای در خراسان جنوبی پروژه بسیار بزرگی است می تواند در زمینه کاهش آمار بیکاران، ایجاد اشتغال و درآمدی پایدار برای کشاورزان، توسعه اقتصاد و صادرات محصولات مهم استان بسیار تاثیرگذار باشد و اجرای این طرح بزرگ در خراسان جنوبی علاوه بر همت مسئولان نیاز به حضور سرمایه گذاران و کارآفرینان دارد تا بتوانیم طی دو سال آینده شاهد رونق و پیشرفت استان باشیم.