بهترین طراحی گلخانه طراحی است که توافقی بین یک سری نیازهای مغایر را ارائه دهد.
یکی از فاکتورهای ضروری در گلخانه نور می‌باشد، باید طوری طراحی شود که در فصول با نور کم، نور کافی و در فصل با نور زیاد مقدار نور کنترل شود، پوشش گلخانه باید طوری باشد که در فصول سرد و با نور کم بیشترین انتقال نور را داشته باشد، ولی تلفات گرما از طریق مواد پوششی تاحد امکان کم باشد، اما در این فصل تلفات گرما از دیواره‌ها و سقف وابسته به کدورت پوشش می‌باشد، و در نتیجه با افزایش مقاومت گرمای پوشش، انتقال نور کاهش می‌یابد. و یا اینکه این پوشش باید در فصل با نور زیاد و دمای بالا ماندگار بماند.
میزان انتقال نور به انتقال نور از مواد پوشش دهنده و به تعداد و ضخامت اجزاء سازه بستگی دارد، پس در نتیجه برای استفاده از بیشترین تشعشع خورشید لازم است حداقل سازه با حداقل ضخامت را داشته باشیم، اما یک گلخانه باید بار ناشی از سازه دائمی، بار تحمیل شده از محصول و یا باد و برف را تحمل نماید، و برای مقابله با این بارها ، استحکام اجزاء سازه باید از حداقل استاندارد بار داده شده کمتر نباشد.
یا از نقطه نظر کنترل شرایط اقلیمی هر آنچه که هجم هوای داخل گلخانه زیاد باشد کنترل شرایط اقلیمی آن آسانتراست، یعنی هر آنچه ارتفاع بلندتر شود و سطح ثابت بماند حجم هوای داخل افزایش می‌یابد و شرایط بهتر می‌شود، ولی بار و خطر ناشی از باد وابسته به ارتفاع گلخانه است و هر آنچه که گلخانه کم ارتفاع تر باشد مقاومت آن در برابر باد بیشتراست.
تلفات گرما و مصرف سوخت مستقیما با سطح گلخانه متناسب است، وهر آنچه که سطح کمتر باشد تلفات حرارت از این طریق کمتر است و برای محافظت از انرژی باید سطح سقف و دیواره‌ها کم باشد، ولی از نقطه نظر کنترل شرایط اقلیمی هر آنچه که حجم هوای داخل گلخانه زیاد باشد کنترل شرایط آن آسانتر است و نوسانات دمای که در بیرون اتفاق می‌افتد اثر کمتری به داخل می گذارد، یعنی ارتفاع بلندتر و وسقفی با سطح بیشتر.
در نتیجه :
   گلخانه به انتقال نور بالا، مصرف حرارت کم، راندمان تهویه کافی، استحکام سازه ای کافی، بیشترین حجم داخلی، کمترین سطح خارجی و هزینه احداث و مدیریت ارزان نیاز دارد. و تا حد امکان هدف از احداث یک گلخانه مناسب ایجاد شرایط اقلیمی لازم برای تولید گیاه در طی سال و کنترل فاکتورهای اقلیمی جهت تامین شرایط بهینه خاص می‌باشد.