به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حسن حیدری رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی، در مراسم افتتاح مزرعه کشت گلخانه‌ای زعفران که برای نخستین بار به صورت هواکشت در استان انجام شد اظهار کرد: بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی دارای مشکلاتی است برای مثال غیراقتصادی بوده و محصولاتی که تولید می‌کند با توجه به نهاده‌هایی که به کار می برد بازدهی مناسبی را ندارد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن کشاورزی در استان به شکل سنتی انجام شده که همین خود باعث می‌شود تا کارایی بخش کشاورزی کاهش یافته و محصولاتی تولید شود که نیازهای بومی منطقه است اما متناسب با بازارهای جهانی نیست.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان‌غربی افزود: بنابراین باید بخش کشاورزی را به سمت اقتصادی بودن هدایت کرد تا درآمد بسیاری را نصیب کشاورزان بکند چون یک سوم جمعیت استان به صورت مستقیم در روستاها ساکن بوده و درآمد و اشتغال آنها به طور مستقیم با کشاورزی در ارتباط است.

وی بیان کرد: از سایر مشکلات کنونی، مشکلات کلان اقتصادی است و درآمد سرانه در آذربایجان‌غربی از سطح میانگین کشوری بسیار پایین تر بوده و یکی از دلایل آن نیز غیراقتصادی بودن بخش کشاورزی است.

حیدری گفت: هم اکنون براساس آمارهای رسمی، ۸۰ درصد مصرف آب به بخش کشاورزی اختصاص یافته و چون این بخش سنتی و غیراقتصادی است، به تبع آن مصرف آب آن بسیار زیاد است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه، ایران از جمله کشورهایی است که فرسایش خاک آن بسیار بالا است افزود: یک دلیل آن مربوط به استفاده از منابع بی رویه آب و خاک در بخش کشاورزی است و بنابراین باید با توجه به این مشکلات به دنبال راهکارهایی باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی تصریح کرد: یکی از راهکارهایی که در این مورد ارائه شده و امروز شاهد آن بودیم، کشت بدون استفاده از آب و خاک بوده که در دنیا به آن«ایروپونیک»گفته می شود و تقریبا مصرف خاک در آن وجود ندارد و مصرف آب آن نیز مشاهده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه محصول تولیدی زعفران ارزش افزوده فراوانی دارد افزود: بنابراین مشکل کشاورزی که غیر اقتصادی است به کنار می رود و چون در شرایط تحت کنترل تولید می شود خطر کشاورزی کاهش یافته و باز هم اقتصادی است و با توجه به اینکه مراقبت در این کار بیشتر است، مشکلات کشاورزی مثل انواع قارچ ها و بیماری هایی که محصول داشته و در بازاریابی مشکل ایجاد کند وجود ندارد.

حیدری اظهار کرد: پس این قبیل کارها، راهکاری برای حل تمامی مشکلات کشاورزی و یا اقتصاد استان بوده ضمن اینکه این محصول بازار بزرگ جهانی دارد و مشکلی در فروش و صادرات به بازارهای جهانی ندارند.

کدخبر: ۱۳۹۷۰۸۲۶۰۰۱۰۴۰