به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، استان فارس رتبه سوم را در توسعه کشت گلخانه­‌ای کشور با توجه به هدف­‌گذاری­‌ها به خود اختصاص داده است. اهدافی که بر طبق آن فارس باید در سال ۱۴۰۴ به ۷ هزار هکتار گلخانه دست ­یابد. ستاد ویژه گلخانه فارس برای تدوین برنامه‌­ها، پیگیری موانع و پایش و ارزیابی حرکت به سمت این هدف توسعه‌­ای شکل گرفته است.

افزایش تولید در سطح کشت نسبت به فضای آزاد، افزایش کارایی آب تا ۱۰ برابر، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی تا ۵۰ درصد، افزایش کارایی نهاده‌­های تولید از قبیل بذر، کود و سموم، کاهش هزینه‌­های کارگری نسبت به فضای آزاد، مدیریت و پیش­‌بینی و کنترل بهتر عوامل خسارت‌زا چون بیماری­‌ها و علف­‌های هرز در فضای گلخانه، امکان ۲ تا ۴ نوبت محصولات کشاورزی در سال که به تامین و کنترل بازار و تکمیل زنجیره تولید کمک می­‌کند و کشت محصولاتی که امکان کشت در فضای آزاد را ندارند، دلایلی کافی و قانع کننده برای توسعه کشت گلخانه‌­ای است.

بر اساس هدف‌گذاری برنامه توسعه تا پایان سال ۱۴۰۴ استان فارس ۷ هزار هکتار از ۴۸ هزار هکتار گلخانه کشور را خواهد داشت. مجید رضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با تسنیم گفت: فارس اکنون رتبه سوم را در توسعه کشت گلخانه‌ای با توجه به هدف‌گذاری دارد.

استان فارس اکنون دارای ۵۲۳ هکتار گلخانه است که هنوز با چشم‌انداز ۱۰ ساله فاصله دارد. با این حال گام­‌های بلندی در جهت رفع موانع و توسعه کشت گلخانه‌­ای برداشته شده است و روند رو به رشدی را تجربه کرده است. به طوری که به گفته پاکاری تنها در سال ۹۷، ۱۲۳هکتار توسعه کشت گلخانه‌­ای و کنترل شده داشته است و بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار نیز مجوز تغییر کاربری یا مجوز کمیسیون ماده دو جهت توسعه کشت گلخانه­‌ای صادر کرده و پرونده تشکیل شده است.

 پاکاری مسائلی چون عدم تامین تسهیلات مناسب و ارزان قیمت و نیاز به تامین اعتبار و یارانه­‌های دولتی، فرآیند استعلام­‌ها و تامین منابع انرژی و آب را از عواملی دانست که سبب کندی روند توسعه کشت گلخانه‌ای شده است. ستاد ویژه گلخانه فارس به ریاست معاون معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری تشکیل شده است تا موانع توسعه گلخانه را در استان پیگیری کند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس از برداشتن قدم­‌های اساسی در این زمینه خبر داد که تشکیل میز خدمت پرداخت تسهیلات به صورت هفتگی، تشکیل جلسات مستمر برای پیگیری موانع توسعه گلخانه­‌ها، تدوین بسته آموزشی کشت گلخانه­‌ای جهت ارتقای دانش کارشناسان، بهره­‌برداران و کشاورزان، تشکیل کمیته پایش صدور مجوزها، شکل­‌گیری دو پایانه فروش محصولات گلخانه‌­ای در شیراز، برنامه تولید محصول گواهی شده با استفاده از مواد بیولوژیک و عدم استفاده از سموم،  انجام مطالعات کارشناسانه برای استعدادیابی و پتانسیل‌یابی برای ایجاد روستاها و شهرک‌های گلخانه و عقد تفاهم­نامه­ با سازمان اوقاف به منظور حذف پذیره احداث گلخانه و محیط کنترل شده در اراضی اوقاف و نیز افزایش مدت قرار داد از ۳ سال به ۹ سال و رفع برخی از موانع در این زمینه بخش از آن است.

یدالله رحمانی معاون اقتصادی و توسعه‌ای استاندار فارس نیز در نشست ستاد ویژه گلخانه بر تسریع و تسهیل روند صدور مجوزها تاکید کرد و گفت: استعلام‌های مورد نیاز نظام مهندسی و بانک باید در کمتر از ۵ روز پاسخ داده شود. روندی که در سال­‌های گذشته ۱۶۰ تا ۱۷۰روز به طول می‌­انجامید اما اکنون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس از کاهش زمان صدور پروانه به دو هفته خبر می‌دهد تا رشد و توسعه گلخانه سرعت گیرد.

رحمانی گفت: برنامه توسعه ۲۹ شهرک گلخانه‌ای در دستور کار این ستاد است که این شهرک‌ها باید در همه شهرستان‌ها در نقاطی که آب و زمین وجود دارد، مکان یابی شود، همچنین مراحل و روند اجرای کار در ۲۱ روستای گلخانه‌ای مکان یابی شده، در این ستاد بررسی می‌شود.

پاکاری نیز در این راستا از شکل‌گیری و انجام مطالعات در زمینه مکا‌ن‌یابی این شهرک­‌ها و روستاها و پتانسیل یابی گلخانه­‌ها با استفاده از داده‌­های GIS و اطلاعات هواشناسی خبر داد که اکنون در برخی مناطق استعدادیابی شده است و برای برخی مناطق این مطالعات کماکان ادامه دارد تا در هر شهرستان یک شهرک یا یک روستای گلخانه­‌ای شکل بگیرد.

ایجاد دو گلخانه الگویی در پاسارگاد و زرین دشت برای ترویج، فرهنگ­سازی و آموزش کشت گلخانه‌­ای، احداث ۳ روستای گلخانه­‌ای در پاسارگاد، کوار و مرودشت و در دستور کار قرار گرفتن ۲۱ روستای گلخانه‌­ای که مطالعات آن در حال انجام است از گام­‌های بخش کشاورزی فارس در تحقق چشم‌­انداز ۱۴۰۴ است.

محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز معتقد است برداشت از منابع آب زیر زمینی با توجه به خشکسالی‌ها رضایت بخش نیست و از این رو به منظور افزایش بهره‌وری آب، کشت در محیط‌های کنترل شده و باغ‌ها تحت پوشش سایبان استراتژی کلان کشور است.

تفویض مجوز گلخانه‌­های کوچک مقیاس و سایه­‌بان­‌ها به شهرستان­‌ها جهت تسهیل روند رشد گلخانه­‌ها به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان­‌ها، اعطای ۱۸۰ مجوز ایجاد سایه‌بان و ۲۰۰ واحد کوچک مقیاس در سال ۹۷ از اقداماتی است که پاکاری به عنوان بخشی از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در سال ۹۷ عنوان کرد.

اکنون استان فارس با ۵۲۳ هکتار سطح گلخانه رتبه ششم را در سطح زیر کشت گلخانه در کشور دارد. پاکاری معتقد است استان فارس در هدف‌گذاری توسعه کشت گلخانه‌­ای در کشور هدفی بزرگ را به خود اختصاص داده است. تشکیل «ستاد ویژه گلخانه فارس»با هدف مدیریت، تدوین برنامه‌ها، ایجاد مقدمات و بستر کار برای اجرا و در نهایت پایش و ارزیابی تشکیل شده است تا دستیابی به این هدف بزرگ را تسهیل کند.

این ستاد راهبری توسعه گلخانه­‌ها در استان با ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری شکل گرفته است و شرکت برق منطقه‌­ای، شرکت گاز، دانشکده کشاورزی، جهاد کشاورزی، محیط زیست، پخش فرآورده­‌های نفتی، بانک‌­های عامل، شهرداری، برق منطقه‌­ای صدا و سیما و اصحاب رسانه، راه و شهرسازی و اوقاف از دستگاه­‌هایی هستند که در این ستاد عضویت دارند.

در شهرستان­‌های استان نیز ساختار مشابه این ستاد در فرمانداری‌ها به صورت هفتگی با دستور کار جامع و مشترک تشکیل می‌شود. پاکاری گفت:  با تعامل همه دستگاه­‌ها مسائل و مشکلات توسعه گلخانه برطرف می‌شود تا حرکت به سمت هدف ۱۰ ساله برنامه چشم‌انداز تسریع شود.