یزد – مدیر جهاد کشاورزی خاتم گفت: برای نخستین بار میوه گرمسیری درخت « پاپایا» یا خربزه درختی که در هشت هزار مترمربع از گلخانه‌های این شهرستان کشت‌ شده بود، در هفته جاری برداشت شد.

« مجتبی آغاز» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معمولاً ۱۲ ماه پس از کاشت درخت اولین محصول آن به دست می‌آید که هر گل بعد از ۱۴۵ تا ۱۶۵ روز بعد از گرده‌افشانی به میوه کال و سپس رسیده تبدیل می‌شود.
وی متوسط عملکرد این محصول در محیط‌های باز کشور را حدود ۳٫۶ تن در هر هکتار و سطح زیر کشت آن را حدود سه هکتار ذکر کرد.
آغاز تصریح کرد: معمولا در هزار مترمربع فضای گلخانه ۳۵۰ درخت کاشته می شود و هر درخت ۲۰ تا ۱۰۰ محصول می‌دهد که وزن هر میوه ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم است.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی خاتم میوه پاپایا منبعی قوی از آنتی‌اکسیدان است که در پیشگیری از برخی بیماری ها و سلامتی افراد بسیار موثر است.
پاپایا یا خربزه درختی ویترین میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیاست و گیاه علفی ، همیشه‌سبز، که به‌صورت یک تنه با چوبی نرم به ارتفاع یک تا ۱۰ متر رشد می کند این گیاه و ممکن است تا ۲۰ سال باقی بماند.
درخت یادشده دارای ریشه‌سطحی، ساقه ساده، کلفت و اسفنجی بوده و بدون انشعاب است قطر ساقه آن ممکن است به ۳۰ تا ۳۵ سانتی‌متر برسد.
پاپایا میوه‌ای است که در تمام فصول سال یافت می‌شود و طعمی شیرین و بافتی کره مانند دارد و گلابی‌شکل است و حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر طول دارد و گوشت آن به رنگ نارنجی متمایل به‌ صورتی یا زرد است.
این میوه فواید بسیار زیادی برای پوست و مو دارد و نه‌تنها خود میوه که سایر قسمت‌های آن نیز سرشار از خاصیت است ، آنزیم پاپایا که papain نام دارد برای هضم پروتئین بسیار مفید است.
شهرستان خاتم قطب تولید پسته و انگور استان یزد است و محصول عمده آن جو، گندم و ذرت، زردآلو، به،انار، انگور، آلوچه است.
هرات مرکز شهرستان ۴۰ هزارنفری خاتم در فاصله ۲۴۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

کد خبر: ۱۵۳۶۱۶۱