استاندار گلستان از بهره‌برداری از نخستین پروژه پایلوت پرورش متراکم میگوی کشور به صورت گلخانه‌ای در شهرستان ترکمن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان، هادی حق‌شناس در بازدید از مجتمع پرورش میگوی گمیشان با اشاره به قابلیت اشتغالزایی در بخش آبزیان استان، اظهار کرد: در این مزرعه ۱۰ هزار هکتاری که ۳۵۰ مزرعه خواهد شد ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و معادل آن به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد و این برای شهرستان گمیشان نعمتی بزرگ در کاهش نرخ بیکاری و محرومیت زدایی خواهد بود.

وی تصریح کرد: در مزارع پرورش و بخش فرآوری میگو به طور مستقیم در هر مزرعه ۲۰ هکتاری ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند.
حق‌شناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر که ۴۰ درصد مزارع زیرکشت این محصول رفته در مجموع ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده اند که اگر تمام مزارع فعالیت کنند ۷۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت و انشاالله با اضافه شدن ۶ هزار هکتاری که ۲۵۰ مزرعه خواهد بود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار به کار خواهند شد.
استاندار گلستان با اشاره به بیماری لک سفید در سال گذشته در حوزه میگو اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ میزان برداشت میگو از این مزارع به ۲ هزار تن رسیده بود اما سال گذشته به دلیل بیماری لک سفید، میزان برداشت به زیر ۵۰۰ تن رسید و تصور نمی‌شد که در سال جاری بتوان میگو پرورش داد اما خوشبختانه با تدابیر انجام شده ۴۰ درصد مزارع به پرورش میگو پرداختند.
حق‌شناس ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر که فصل برداشت است، میگوها از وزن مناسبی برخوردار هستند و انشاءالله سال آینده تمام این مزارع زیر کشت پرورش میگو خواهند رفت.
استاندار گلستان با اشاره به مذاکره با بانک صادرات برای آماده‌سازی ۶ هزار هکتار باقیمانده در قالب ۲۵۰ مزرعه طی یک سال آینده، گفت: این یک مزیت بزرگ برای استان است.
حق‌شناس با اشاره به بهره‌برداری از اولین پروژه پایلوت پرورش متراکم میگوی کشور به صورت گلخانه‌ای در شهرستان ترکمن گفت: در مزارع موجود، به دلیل شرایط محیطی فقط سالی یک بار امکان پرورش میگو وجود دارد و در مابقی سال این مزارع غیر فعال هستند اما با بهره‌برداری از این پروژه جدید امکان برداشت سه بار در سال هم ممکن است که این موجب افزایش بهره‌وری و اشتغالزایی می‌شود.
استاندار گلستان همچنین از اداره کل شیلات و دامپزشکی استان در فراهم‌سازی شرایط تولید این محصول و مدیریت بیماری لک سفید تقدیر کرد.