مدیر عامل شرکت شهرک‌های گلخانه گفت: از ابتدای امسال ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های کشاورزی در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است.

علی اشرف منصوری مدیر عامل شرکت شهرک‌های گلخانه در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین جزئیات واگذاری شهرک‌های گلخانه اظهار کرد: طبق روال گذشته هر ماه یکبار بحث فراخوان در استان‌های مختلف برای توسعه شهرک‌های کشاورزی داریم.

وی افزود: از مجموع ۴۷ هزار هکتار عرصه‌ای که در اختیار داریم، حدود ۳۵ هزار هکتار آن مانعی برای اجرا دارد و به معنای دیگر قابلیت حضور سرمایه گذار در این عرصه‌ها در سه حوزه گلخانه، شیلات و دام و طیور وجود دارد.

منصوری با اشاره به اینکه فرآیند واگذاری و نظارت بر کار شهرک‌های کشاورزی در سال جدید مستمر است، بیان کرد: اگر سرمایه گذاران به تعهدات خود بر مبنای زمان بندی در زمان انعقاد قرار داد عمل نکنند، بعد از چند هفته قرارداد‌ها فسخ می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قرارداد حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های مختلف واگذاری لغو شده است، گفت: تاکنون ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است.

وی با تاکید بر کوتاه کردن فرایند واگذاری اراضی به سرمایه گذاران گفت: با وجود محدودیت‌های فراوان، طرح کمیسیون مجلس در حال انجام است تا عرصه‌های بیشتری در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های گلخانه ادامه داد: از طریق تعامل با استانداران تفاهم نامه توسعه را مبادله کردیم تا با کمک مسئولان سازمان‌های دستگاه خدمات رسان و مابقی دستگاه‌ها بتوانیم عرصه‌ها را از طریق فراخوان واگذار کنیم.

این مقام مسئول تداوم صادرات، ایجاد ارزآوری و تحقق شعار سال را از جمله مزایای توسعه گلخانه‌ها و شهرک‌های کشاورزی برشمرد و گفت: اگر در فضای آزاد در هر هکتار ۴۰ تا ۵۰ تن محصول برداشت شود، به طور میانگین این میزان در فضای گلخانه به ۱۰ برابر می‌رسد که این امر بیانگر افزایش بهره وری منابع آب، خاک، ایجاد اشتغال گسترده و توسعه صادرات است.

وی با اشاره به اینکه بانک کشاورزی محدودیتی برای تسهیلات ندارد، بیان کرد: متقاضیان امر در صورت انجام اقدامات لازم بانکی می‌توانند تسهیلات دریافت کنند، به همین خاطر در تلاشیم تا موانع را از سد راه تولید برداریم.

منصوری در پایان تصریح کرد: توسعه گلخانه‌ها می‌تواند نرخ بیکاری در استان‌ها را کاهش داده و با توجه به کیفیت خوب محصولات گلخانه‌ای زمینه افزایش صادرات کشاورزی را فراهم کند.

کد خبر: ۷۶۱۴۷۷۹