رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان، استفاده از ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها در شرایط کم‌آبی امروز را بسیار با ارزش دانست و از وزارت جهاد کشاورزی خواست، خرید تضمینی آب را در لایحه بودجه سال ۹۸ در دستور کار خود قرار دهد.

«علی‌محمد چوپانی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما در کشوری با اقلیم خشک زندگی می‌کنیم و کمبود آب هم در بخش شرب و هم کشاورزی ما را تهدید می‌کند، این در حالی است که ایران محصور میان دریای عمان و خلیج‌فارس در جنوب و دریای خزر در شمال است.

وی خاطرنشان کرد: دریای خزر ۴۲۰ میلیون کیلومتر مربع معادل یک چهارم ایران مساحت دارد. حجم آب آن ۸۵۰ هزار میلیارد متر مکعب و حداکثر عمق آن ۲۰۰ متر است. میزان آب در دسترس کشور حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب است که این میزان، نیاز آبی ۷۰۰۰ سال ایران را می‌تواند تأمین کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: ES آب دریای خزر ۱۶ هزار و ES آب دریای عمان ۳۸ هزار است.

چوپانی تصریح کرد: دستگاه‌های حاکمیتی بدون توجه به این قابلیت، همواره با موضوع آب شیرین کن‌ها سر ناسازگاری داشتند.

وی با بیان این‌که اگر یک میلی‌متر از آب دریای خزر را برداشت کنیم، می‌توانیم نیاز آب شرب ۱۰ استان کشور را تأمین کنیم، گفت: دولت از محل سفر مقام معظم رهبری، خط آب شرب چابهار به خراسان را به طول بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر با برداشت روزانه یک میلیون مترمکعب آغاز کرده است.

چوپانی خاطرنشان کرد: در استان گلستان می‌توان به‌صورت پایلوت با ایجاد آب شیرین کن‌های بسیار بزرگ، ضمن تأمین آب شرب استان گلستان، با امتداد آن به استان‌های خراسان‌شمالی و رضوی، آب شرب استان‌های همجوار را هم تأمین کرد. انتقال آب شرب به استان سمنان هم امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت رعد آب جنوب، امسال یک آب شیرین‌کن را در روستای نیاز آباد شهرستان ترکمن به بهره‌برداری رساند که روزانه ۱۰ هزار متر مکعب آب را شیرین می‌کند و در شبکه آب شرب بندر ترکمن و گمیشان و روستاهای اطراف با قیمت هر متر مکعب ۱۳۰۰ تومان تزریق می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان تصریح کرد: هم‌چنین می‌توانیم با احداث خط لوله سراسری، از آب‌شیرین شده برای استفاده از شیوه‌های کشاورزی نوین استفاده کنیم. در کشاورزی نوین مصرف آب به یک هفتم کاهش می‌یابد و کیفیت و عملکرد محصول نیز بیشتر می‌شود. در برخی کشورها از آب شیرین‌کن‌ها برای ایجاد شبکه آبیاری هوشمند در باغات میوه استفاده کردند که در آن با توجه به نیاز گیاه آب به آن تزریق شده و از هدررفت آب جلوگیری می‌شود.

چوپانی با اشاره به وجود ۷۰۰ هزار هکتار اراضی منابع ملی در استان، گفت: می‌توانیم به‌صورت پایلوت با احداث ۲۰۰۰ هکتار گلخانه با تأمین آب از آب شیرین کن‌ها، سبزی و میوه کشورهای همجوار را تأمین کنیم.

وی با بیان این‌که این کار توجیه اقتصادی دارد، یادآور شد: قیمت تمام شده تولید آب بوسیله آب شیرین کن‌ها، به مراتب کمتر از آب سدهاست، چون در سدها سرمایه‌گذاری بیشتری می‌شود. هم‌چنین آب تولیدی در آب شیرین کن‌ها در زمان کمتری(یک سال) قابل دسترس است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان با بیان این‌که در دنیا از این تکنولوژی استفاده می‌کنند و ما از آن غافل شده‌ایم، یادآور شد: این اقدامات نیازمند آن است که وزارت جهاد کشاورزی سیاست خرید تضمینی آب را در لایحه بودجه سال ۹۸ در دستور کار خود قرار دهد. شرکت آبفا و آبفار نیز خرید تضمینی آب شرب را پیگیری کنند و دولت هم کار لوله‌گذاری خطوط انتقال آب را انجام دهد.

کد خبر: ۹۷۰۸۱۴۰۶۹۵۱