قم – ایرنا – معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم بیان کرد:‌ برای افزایش سطح کیفیت تولیدات گلخانه‌ای در قم،‌ این محصولات در آزمایشگاه معتبر پایش می‌شود.

محمد علی سلامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: طرح‌های مختلفی برای ارتقا سطح سلامت محصولات کشاورزی درقم دنبال می‌شود که در همین راستا محصول تولیدی گلخانه‌های دارای مجوز استان توسط کارشناسان متخصص در آزمایشگاه‌های مجهز به‌صورت مستمر موردبررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که، آنچه در مورد بالا بودن درصد استفاده از سموم در تولید محصولات گلخانه‌ گفته می‌شود،‌ صحت ندارد،‌ ادامه داد:‌ اتفاقاً در فرآیند تولید محصولات گلخانه‌ای نظارت بیشتری نسبت به روش‌های سنتی کشت،‌ صورت می‌گیرد و این محصولات ازنظر کیفیت و سلامت،‌ وضعیت قابل قبولی دارند.

سلامی گفت:‌ راهبرد افزایش گلخانه‌های استان را باهدف ارتقا سطح تولیدات محصولات سالم کشاورزی در قم ادامه می‌دهیم و در این زمینه از حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

وی بیان کرد:‌ گلخانه داران استان نیز در راستای تولید محصولات سالم و باکیفیت،‌ همکاری لازم را با سازمان جهاد کشاورزی قم دارند و محصول تولیدشده در گلخانه‌های استان با استاندارد قابل‌قبول به بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: کشت‌های گلخانه‌ای دارای مزایای زیادی همچون احتیاج کم به مصرف آب برای رشد و مقاومت بالا در برابر تنش‌های محیطی هستند و به همین دلیل راهبرد توسعه این نوع کشت در قم با استفاده از کمک‌های دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به جد دنبال می‌شود.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

کد خبر: ۸۳۴۵۰۳۲۴