گلخانه‌‌ های کروی شکل آمازون در سیاتل بالاخره پس از گذراندن روند برنامه‌ریزی و ساخت ۷ ساله بالاخره درهایش را به روی بازدید‌کنندگان باز کرد. این ساختمان‌های کروی شکل که «کُره‌ ها» نام دارد، چهل هزار گیاه را از گوشه‌کنار ۳۰ کشور مختلف دنیا در خود جمع‌آوری کرده است. این ساختما‌ن‌ها به منظور ایجاد محیطی طبیعی برای قرار ملاقات‌های کوچک، استراحت و فاصله گرفتن از میزکار برای کارمندان طراحی شده است.

در این کره‌ ها المانی به نام دیوار‌های زنده طراحی شده که در واقع باغچه‌هایی عمودی هستند که ۲۵ هزار گیاه را در دیواری به مساحت ۳۷۲ متر مربع استقرار داده‌اند.

این ساختمان از سه کره‌ی متصل به هم تشکیل شده که از شیشه و فلز ساخته شده‌اند و به گزارش بلومبرگ می توانند ۸۰۰ کارمند را در خود جای دهند. بزرگترین گلخانه‌ی کروی‌ این ساختمان‌ها ۲۷ متر طول و ۴۰ متر عرض داشته و با داشتن دمای ۲۲ درجه سلسیوس و ۶۰ درصد رطوبت هوا، از محیطی گرم و مرطوب بهره می‌برد.

البته در این کره‌ها، محیط‌ خرد‌اقلیم طراحی شده‌اند بدین ترتیب که دمای و رطوبت یک اتاق مجزا بوده و تاثیری در قسمت دیگر نمی‌گذارد. به همین منظور اگر شخصی دمایی گرم‌تر یا محیطی سردتر را ترجیح می‌دهد می تواند آن را فراهم آورد. ساختمان یاد شده حتی به یک سیستم بادگیر و تهویه‌ی هوا مخصوص نیز مجهز است که می‌تواند نسیمی ملایم را شبیه‌سازی کند.

گلخانه‌‌ های کروی شکل آمازون از وای فای بهره برده و اتاق‌هایش نام‌های عجیبی همچون «لانه‌ی پرنده» دارند که حس انتزاعی-جنگلی را تداعی می‌کنند. در این اتاق‌ها به غیر از برگزاری جلسات و تنفس اکسیژن تولیدی گیاهان، می‌توان استراحت کوتاهی نیز نمود. آمازون هم زمان استفاده‌ی کارمندانش از اتاق‌ها به وسیله‌ی نشان‌های هویتیشان (ID Badges) تحت نظارت قرار داده و مراقب خواهد بود کسی از محیط سو‌استفاده نکرده و فعالیت‌های کاری خود را برای استراحت بیشتر نادیده نگیرد.

به گفته‌ی مسئولین گلخانه‌‌‌های کروی شکل آمازون، سخت‌ترین عملیات این پروژه انتقال درخت ۱۶ متری به نام روبی از کالیفرنیای جنوبی به این ساختمان‌ها بود که ویدیوی آن را مشاهده می‌کنید.

اگرچه این گنبدهای گرد بسیار زیبا به نظر رسیده و محیطی فرح بخش دارند اما عملکرد آمازون، اقدام جدیدی نیست. پیش از این مایکروسافت برای کارمندانش خانه‌های درختی زیبایی طراحی کرده بود. این گلخانه های کروی شکل نیز از لحاظ اندازه هم نمی‌تواند قدم شگرفی در ساخت طبیعت مصنوعی باشد چرا که دبی قصد دارد اولین هتل مجهز به جنگل گرمسیری مصنوعی را با مساحت ۱۸۶ هزار متر مربع تا سال ۲۰۱۸ بسازد.