بیماری‌های عمده در گلخانه عبارتد از:

الف: سفیدک پست

     بیماری قارچی است که روی برگ‌ها به وجود آمده و تولید پوششی سفید‌رنگ یا خاکستری می‌نماید که نهایتا باعث از بین رفتن گیاه می‌گردد. طرز مبارزه استفاده از قارچ‌کش‌های زینب و دیاتان می‌باشد.

ب- سفیدک آردی شکل

     بیماری است قارچی که پوششی سفیدرنگ و پودری شکل روی برگ‌ها ایجاد می‌نماید و باعث مرگ گیاه می‌گردد. طرز مبارزه استفاده از قارچ‌کش‌های کاراتان، بنلات، دینوکاپ و گوگرد می‌باشد.

پ- گیاه مردگی یا پوسیدگی گیاه

     بیماری است قارچی که به قسمت یقه نهال یا بوته جوان (معمولا نشاء) حمله کرده و باعث خم شدن و از بین رفتن نشاء‌ گیاه می‌شود. طرز مبارزه آبیاری خاک با مواد زینب، دیتان قبل از کاشت و قبل از نشاء کاری است. روش دیگر مبارزه استفاده از قارچ کش‌های مخصوص خاک می‌باشد.

ت- پوسیدگی یقه

     یکی از بیماری‌های قارچی است که معمولا به شمعدانی‌ها و گل کفشک حمله کرده و باعث پوسیدگی یقه گیاه می‌گردد. روش مبارزه: 1- باید از آبیاری زیاد خودداری شود. 2- برای مدتی از ماده قارچ کش و یا مواد شیمیایی و قارچ کش‌های خاک (تاپ گلاس) در آب مصرف شود.

ث- بیماری بوتری‌تیس (کپک خاکستری)

     یکی دیگر از بیماری‌های قارچی است که تولید این بیماری را نموده و نهایتا باعث مرگ بوته‌ها به ویژه در کاهو و خیار می‌شود. طرز مبارزه استفاده از قارچ‌کش تاپ گلاس می‌باشد.

منبع: کتاب مدیریت گلخانه

مولفان: مریم مرادمند، سمیه عباس عبدلی، رضا مرادمند