تهران- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: سالانه بیش از یک هزار تن محصولات کشاورزی در گلخانه‌های این استان تولید می‌شود.

کریم ذوالفقاری عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در استان تهران ۳ هزار و ۱۵۸ هکتار گلخانه وجود دارد که سالانه در این گلخانه‌ها ۵۷۵هزار تن محصولات سبزی و صیفی معادل ۲۹درصد کل محصولات گلخانه‌ای کشور، ۹۲۶ هزار گل شاخه بریده معادل ۶۲ درصد تولید کشور، ۳۶هزار تن قارچ معادل ۲۷ درصد کل تولید کشور تولید می‌شود.
وی افزود: کشت گلخانه ای راندمان عملکرد و تولید محصول را به ازای هر مترمکعب آب مصرفی ۱۰ برابر افزایش می دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین به اشتغال افراد در گلخانه‌ها نیز اشاره کرد و افزود: به ازای هر هکتار ۵ تا ۱۵ نفر بصورت مستقیم جذب کار می‌شوند و با وجود ۳ هزار و ۱۵۸ هکتار گلخانه در استان، برای ۱۰ هزار نفر بصورت مستقیم و ۵۰ هزار نفر بصورت غیرمستقیم کار ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه بیشتر محصولات گلخانه ای جنبه صادراتی دارد تصریح کرد: توسعه واحدهای گلخانه‌ای علاوه بر افزایش راندمان، محصولات تولید شده در فضای بسته از کیفیت و بازار بهتری برای صادرات برخوردار است.
ذوالفقاری، بیشترین محصولات تولیدی در این گلخانه ها را سبزی و صیفی، خیار، گوجه فرنگی، قارچ و گل های شاخه بریده اعلام کرد و افزود: در شهرستان پیشوا کشت بادمجان بصورت مستقیم از مزرعه به روسیه صادر می‌شود اما سایر محصولات گلخانه‌ای نظیر توت فرنگی، خیار، گوجه فرنگی و قارچ در سطح بالایی در گلخانه‌های استان تهران کشت و تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه استان تهران در زمینه توسعه گلخانه‌ها در میان استان‌های کشور رتبه نخست را دارد یادآور شد: در ۴ ماهه نخست امسال ۷۰ هکتار گلخانه جدید در استان تهران احداث شده و ۱۸۰ هکتار متقاضی احداث گلخانه برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند که به زودی عملیات اجرایی این ۱۸۰ هکتار گلخانه نیز آغاز می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین با اشاره به اجرایی شدن طرح احداث باغ های گلخانه ای در استان تهران نیز گفت: محققان مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی استان تهران در حال بررسی و مطالعه این طرح هستند و با توجه به صرفه اقتصادی تلاش می کنیم باغات گلخانه‌ای نیز در آینده در سطح استان تهران احداث کنیم.
وی تاکید کرد: امسال توسعه کشت گلخانه‌ای به عنوان محوری‌ترین برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان تهران قرار دارد و به همین منظور برای احداث ۹۰۰ هکتار گلخانه در سطح استان هدفگذاری کرده ایم.
با توجه به خشکسالی‌ها اخیر در تمامی استان‌های کشور به ویژه استان تهران باید برای تداوم فعالیت کشاورزان، اصلاح الگوی مصرف آب باید با جدیت توسط کشاورزان و مردم دنبال شود.

کد خبر: