فناوری کشت حتی برای بیابان و کوه و سنگلاخ

     فناوری کشت حتی برای بیابان و کوه و سنگلاخ. بدون نیاز به آبیاری پس از آبدهی اولیه برای اکثر کشت‌ها. پرورش نهال سالم با ریشه اصلی مستقیم. استفاده از سامانه واتر باکس برای جلوگیری از تبخیر، بیش از ۹۰ درصد کاهش مصرف آب و هدایت نهال. دو لیتر آب برای یک کیلوگرم هندوانه، به‌جای ۲۵۰ لیتر فعلی در ایران

     فناوری گروآسیس در سال ۲۰۰۲ توسط پیترهوف هلندی اختراع شد. از مهم‌ترین شعارهای نمادین وی، یک‌دهم شدن نیاز به آب برای کشت است. فناوری گروآسیس، فناوری کاشت بوده و روش آبیاری نیست.

     با استفاده از این فناوری هر درخت، درختچه و بوته‌ای را می‌توان کاشت این روش برای کشت در زمین‌های پست فاقد ارزش، خشک، بیابانی و کوهستانی و سنگلاخ هم قابل‌استفاده است.

     این فناوری تاکنون در ۳۰ کشور (لیبی، عربستان، کویت، عمان، مراکش، قطر، بحرین، امارات، پاکستان، افغانستان، هند، … فرانسه، آرژانتین، پرو) و در شرایط سخت آب و هوایی آزمایش‌شده و بیش از ۸۵ درصد نهال‌های کاشته شده زنده مانده‌اند.

     در سال ۲۰۱۰ از سوی موسسه popular science  از بین ۱۱۷ طرح نوآورانه در جهان (ازجمله آی پد اپل و لامپ‌های LED فیلیپس) برترین نوآوری، شناخته‌شده. در سال ۲۰۱۴ در هلند برنده جایزه لاله سبز شده و توسط وبگاه Virgin متعلق به ریچارد برانسون سرمایه‌گذار معروف به ‌عنوان اولین گزینه از ۱۵ فرصت کسب ‌و کار آینده برگزیده ‌شده است.

     ظرف واتر باکس که برای کاشت درخت استفاده می‌شود از جنس پلی‌پروپیلن، با عمر مفید ده سال است و در هرسال با آن یک درخت کاشته می‌شود و در پایان سال از روی درخت برداشته و درخت دیگری با آن کاشته می‌شود. فقط در روزی که نهال کاشته می‌شود، آبیاری شده و داخل واتر باکس هم آب می‌ریزند و بعدازآن آبیاری انجام نخواهد شد.

     واتر باکس ضمن استفاده از ذخیره آب، نزولات جوی را هم در داخل مخزنش ذخیره کرده و بر اساس قانون نقطه شبنم رطوبت هوای محیط را هم به قطرات آب تبدیل کرده و در خود ذخیره می‌کند و درعین‌حال مانع تبخیر آب اطراف گیاه شده و به‌عنوان قیم در زمان وزش باد عمل کرده، در شب به نهال گرما داده و در روز برای نهال محیط خنک و سایه فراهم می‌کند.

این روش، چهار اصل دارد:

۱) پرورش نهال سالم با ریشه اصلی مستقیم: در فرآیند پرورش نهال، ریشه اصلی نباید از مسیر مستقیم رو به پایین منحرف گردد (ریشه منحرف سطحی، بدون آبیاری قادر به ادامه حیات نیست)

۲) استفاده از قارچ مایکو ریزا در خاک نهال در گلدان و خاک محل کاشت نهال در زمین موردنظر. ریسه‌های این قارچ در سلول‌های ریشه نفوذ کرده و با گیاه همزیستی مسالمت‌آمیز دارند: از گیاه مواد قندی برای رشد و تکثیر خود دریافت کرده و در عوض با شبکه وسیعی که در اطراف ریشه ایجاد می‌کنند آب و مواد غذایی بخصوص فسفر را با سرعت به ریشه می‌رسانند.

۳) عدم دست‌کاری و تخریب ساختار مویرگی (کاپیلاری) خاک محل کاشت نهال در زمان حفر چاله.

۴) استفاده از سامانه واتر باکس که اختراع شرکت گرواسیس است پس از تهیه نهال و کاشت آن با رعایت شرایط فوق واتر باکس بر روی نهال گذاشته‌شده و ضمن آبیاری نهال کاشته شده مقدار ۱۵ لیتر آب هم داخل واتر باکس ریخته می‌شود و پس‌ازآن به مدت یک سال هیچ نوع آبیاری لازم نخواهد بود، حتی در شرایط آب و هوایی کرمان، یزد، اصفهان و طبس.

     در ایران برای تولید هر کیلوگرم هندوانه حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود. با توسعه روش گروآسیس برای کشت هندوانه (تجربه ۲۰۱۵)، علاوه بر رشد سریع‌تر هندوانه، آب مصرف‌شده، کمتر از دو لیتر برای هر کیلوگرم هندوانه تولیدی بوده است! برای هندوانه بعد از آبیاری اولیه، دو بار دیگر نیز آبدهی مختصری انجام‌شده است.

مجموعه ویدئوهای مرتبط با این موضوع را می‌توانید در نوشته زیر مشاهده و پیگیری نمایید

استفاده از فناوری گرواسیس برای تولید محصولات گلخانه‌ای