استاندار قزوین از احداث بی‌نظیرترین مجتمع گلخانه‌ای کشور، با مختصات جغرافیایی مناسب به وسعت ۱۱۰۰هکتار در شهرستان تاکستان خبرداد.

به گزارش ایسنا، فریدون همتی، استاندارقزوین در آیین کلنگ زنی پروژه شهرک گلخانه‌ای شهرستان تاکستان گفت: عظیم‌ترین  پروژه مجتمع گلخانه‌ای شهرستان تاکستان براساس آخرین تکنیک روز، از جمله دستاورد و برنامه‌های سفرریاست محترم جمهور، در راستای توسعه کشت گلخانه‌ای و اشتغالزایی امروز رسماً آغاز و کلنگ‌زنی می‌شود.

سیاوش طاهرهرخانی، فرماندار شهرستان تاکستان نیز در این مراسم گفت: سطح کل عرصه مورد نظر برای احداث مجتمع ۱۱۰۰هکتار است که فاز اول آن به مساحت ۷۱.۵ هکتار مورد بهره برداری قرارمی‌گیرد و فازهای بعدی نیز به صورت مرحله‌ای بعد از تحویل فازهای قبلی به مرحله اجرا در می‌آید.

وی افزود: مزایای بهره‌برداری از این پروژه عظیم علاوه‌بر اشتغال‌زایی به‌میزان هر هکتار ۱۰ نفر و صرفه‌جویی بیش از ۸۰ درصدی از منابع آب به مواردی از قبیل کشت یکپارچه و هماهنگ، جلوگیری از خرد شدن مجدد اراضی، کاهش هزینه‌های تولید، بالا بردن تولید و در نتیجه افزایش درآمد کشاورزان، استفاده مشترک از ماشین آلات و تسهیل در ارائه خدمات با توجه به افزایش سطح مکانیزاسیون در نتیجه صرفه‌جویی در منابع مالی، ایجاد صنایع تبدیلی و جلوگیری از گسترش مهاجرت و تشویق کشاورزان به مشارکت در کارهای دسته جمعی است.

مجیدرحمانی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان تاکستان نیز در این مراسم بیان کرد: مجری این پروژه شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای وابسته به جهاد کشاورزی است و منابع آبی این پروژه عظیم، با حفر دوحلقه چاه با آب دهی ۵۰ لیتر برثانیه تأمین می‌شود.

وی در ادامه افزود: در منطقه خرمدشت تاکستان برای احداث شهرک گلخانه‌ای به وسعت ۱۱۰۰ هکتار آمادگی کامل داریم که با تأمین ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب و جذب ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری این کار بزرگ در استان می‌تواند اجرایی شود، با جذب سرمایه‌گذار خارجی مقدمات اجرای این طرح اشتغالزا و اقتصادی در استان فراهم شده و امیدواریم این کار امسال به مرحله عمل برسد.

به گزارش ایسنا بازدید از طرح آبیاری نوین، افتتاح سیستم آبیاری نوین پارک جنگلی شهدای تاکستان، افتتاح ساختمان مرکز ثابت خون گیری و بازدید از باغ‌های داربستی از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه استاندار به شهرستان تاکستان بود.

در این مراسم که روزگذشته با حضور نمایندگان تاکستان و بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل جهاد کشاورزی، فرماندار و معاونت مالی برنامه ریزی فرمانداری و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی نیزحضور داشتند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گزارشی از روند اجرای پروژه مذکور و فعالیت‌های انجام شده، نحوه واگذاری، امکانات و زیر ساخت‌های موجود ارائه کرد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان قزوین نیز با اشاره به زدن کلنگ تاسیس یک هکتار گلخانه در استان قزوین گفت: باید علم را در بخش‌های مختلف کشاورزی تزریق کرد تا در این عرصه شاهد رونق بیشتری باشیم‌.

به گزارش ایسنا، مراسم بزرگداشت سالروز تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین با حضور مسئولان و اعضای این سازمان در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد.

حجت‌الاسلام «محمود گروسی» نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان قزوین در این مراسم اظهار کرد: امروز زمینه‌های مناسبی برای رشد علم و دانش در کشور و استان قزوین وجود دارد که باید از آن بهره برد.

وی افزود: طبق احادیث بهترین درآمد مربوط به زراعت است البته به شرطی که اصلاحات لازم در آن صورت بگیرد. برای اصلاح زراعت نیازمند بهره‌برداری کشاورزان از دانش و علم هستیم تا در نتیجه آن امنیت غذایی تامین شود.

وی با اشاره به زدن کلنگ تاسیس یک هکتار گلخانه در استان قزوین در روز جاری بیان کرد: باید علم را در بخش‌های مختلف کشاورزی تزریق کرد تا طرح‌های مختلف از جمله ایجاد گلخانه‌های کشاورزی از رونق بیشتری برخوردار شود.

این مسئول تصریح کرد: بخش کشاورزی پایه و اساس بسیاری از موضوعات است از این رو باید در سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان نسبت به جذب هر چه بیشتر استعدادهای این عرصه اقدام شود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان قزوین تاکید کرد: وجود بیش از ۲ هزار نفر فارغ‌التحصیل بیکار در رشته‌های کشاورزی معضل بزرگی است که برای اشتغال آنها باید تلاش بیشتری صورت بگیرد. بی‌شک ورود متخصصان‌ و دانش‌آموختگان بخش کشاورزی در این عرصه می‌تواند موجبات افزایش تولید و بهره‌وری را برای کشاورزان مهیا سازد.

حجت‌الاسلام گروسی با اشاره به نامگذاری سال ۹۶ به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» خاطرنشان کرد: در این سال باید همت و ‌تلاش در بخش‌های مختلف به ویژه بخش کشاورزی بیشتر شود تا به موجب آن شاهد رونق کشاورزی در کشور و استان باشیم.

ایسنا