سجاد خادمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان سرمایه گذاری که بخشی از آن از محل تسهیلات بانکی و بخش دیگر از محل سهم آورده بهره برداران است، در چهار هکتار فضای گلخانه‌ای انجام شده است.
وی ادامه داد: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تکمیلی در این واحدهای گلخانه‌ای زمینه اشتغال پایدار ۸۰ نفر فراهم شده است.
خادمی با بیان اینکه پنج قطعه دیگر فضای گلخانه‌ای برای واگذاری آماده است، افزود: ۴۰۰ متقاضی برای بهره مندی از عرصه‌های در اختیار برای ایجاد فضای گلخانه‌ای در محلات وجود دارد.
وی ادامه داد: با واگذاری این پنج قطعه، میزان اشتغال جدید در دهکده گل و گیاه محلات به ۱۵۰ مورد می‌رسد و سطح عرصه‌های گلخانه‌ای جدید امسال نیز به هشت هکتار افزایش می‌یابد.
خادمی گفت: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تکمیلی در حال حاضر ۵۶ واحد گلخانه‌ای در بزرگترین دهکده گل و گیاه کشور فعال است و این تعداد تا پایان سال به ۶۰ واحد افزایش می‌یابد.
وی مهمترین مشکل دهکده گل و گیاه محلات را کمبود آب بیان کرد و افزود: طرح آبرسانی به این دهکده گل و گیاه از محل پساب تصفیه شده فاضلاب شهری از زمستان سال گذشته کلید خورده است.
خادمی افزود: بر اساس این طرح ۵٫۲ کیلومتر کانال و خطوط لوله با نظارت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی ایجاد شده است.
مدیر عامل دهکده گل و گیاه محلات بیان کرد: کانال و خطوط لوله با اعتبار سه میلیارد ریال نصب شده و احداث یک ایستگاه پمپاژ در دستور کار قرار دارد.
وی بیان کرد: برای ایجاد این ایستگاه پمپاژ نیاز به حدود ۲ میلیارد ریال اعتبار است که در صورت تخصیص آن و قرار گرفتن این ایستگاه در مدار بهره برداری، مشکل کمبود آب دهکده رفع می‌شود.
خادمی افزود: با کسب مجوز از سازمان آب منطقه‌ای استان مرکزی، ۳۰ لیتر بر ثانیه از پساب تصفیه خانه فاضلاب این شهر به دهکده گل اختصاص داده شده است.
شهرستان محلات بزرگترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیر کشت و تولید گل و گیاه زینتی است.
۱۸ درصد از سطح زیر کشت کشور، ۱۲درصد از تولید گل شاخه بریده در کشور،۸۰ درصد تولید گل‌های فصلی نشائی ۲۱ درصد از تولید درخت و درختچه‌های زینتی و ۱۴ درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در محلات تولید می‌شود.
تولید ۳۵۰ گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز، محلات را به یکی از قطب‌های پرورش و تجارت گل و گیاه تبدیل کرده است.
۷۲۷۷/۶۰۱۳/ خبرنگار: افسانه آروند