رییس بخش تحقیقات نهال و بذر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: افزایش کارآیی استفاده از آب در کشت هیدروپونیک محسوس است.

جلیل دژم پوردر گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: افزایش راندمان تولید محصول نسبت به روش‌های سنتی، افزایش کارآیی استفاده از آب و افزایش کارایی استفاده از سایر نهاده‌های مصرفی از قبیل سم و کود از امتیازات کشت گلخانه‌ای به روش هیدروپونیک محسوب می‌شوند.

وی، افزود: کاهش مدت زمان تولید از طریق رشد سریع گیاهان در سیستم هیدروپونیک و سهولت در کنترل کمبود و یا سمیّت عناصر غذایی از دیگر مزایای کشت هیدروپونیک است.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای توسعه کشت هیدوپونیک خاطرنشان کرد: آموزش نیروهای مجرب و متخصص در زمینه هیدروپونیک، ارائه تسهیلات بانکی لازم برای پرورش دهندگان محصولات گلخانه ای به روش هیدروپونیک، تسهیل در تامین نهاده‌های کافی برای کشت به روش هیدروپونیک و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این نوع کشت از اقدامات لازم برای توسعه کشت هیدوپونیک قلمداد می‌شوند.

دژم پور از عوامل بهبود دهنده این روش تولید گفت و ادامه داد: استفاده از گلخانه های مُدرن، استفاده از ارقام سازگار با سیستم هیدروپونیک، استفاده از برنامه غذایی صحیح مطابق با نوع محصول و مرحله رشدی گیاه و همینطور استفاده از سیستم هیدروپونیک توام با سیستم کنترل هوشمند اقلیم گلخانه را از عوامل بهبود دهنده این روش تولید می‌دانند.

وی تاکید کرد: با استفاده از روش‌های مدرن تولید محصولات کشاورزی از قبیل سیستم کشت هیدروپونیک راندمان تولید افزایش یافته و صادرات محصولات کشاورزی توجیه پذیر می‌شود، همچنین با استفاده از سیستم هیدروپونیک میتوان به تولید محصولات ارگانیک از طریق کاهش استفاده از سموم دست یافت و بدین ترتیب محصول با کیفیتی جهت صادرات تولید کرد.

کشت هیدروپنیک یا آبکشت شیوه کشت بدون خاک است. در این نوع کشت متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌گیری کرده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود با افزودن عناصر ماکرو و میکرو و نگهداشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌اثر مانند پرلیت عملاً نیاز به خاک منتفی می‌شود.

کد خبر: ۹۶۰۵۲۶۱۶۴۳۸