رئیس واحد فضای سبز و محیط زیست کارخانه سیمان زاوه گفت: طرح ایجاد گلخانه هیدروپونیک (کشت بدون خاک) با استفاده از بازیافت انرژی حرارتی گریت کولر (خنک کن) کارخانه سیمان این شهرستان در دست اجرا است.

به گزارش سیمان خبر، مهدی حقدادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای این طرح که برای نخستین بار در خاورمیانه با همکاری یک شرکت هلندی صورت می گیرد مانع هدر رفتن انرژی حرارتی از دودکش کارخانه شده و در فرایند تولید و مصرف بهینه به کار گرفته می شود.
وی میزان خروجی کنونی حرارت از این کارخانه را در هر ساعت ۱۲ میلیون کیلوکالری، معادل هزار و ۲۰۰ متر مکعب سوخت گاز عنوان کرد که از گریت کولر کارخانه وارد جو شده و به محیط زیست زیان جبران ناپذیری وارد می کند، گفت: با نصب این سامانه که شامل یک دستگاه مبدل و کانال انتقال حرارت و یک باب گلخانه است، علاوه بر آب گرم ساختمان اداری، سرویس های بهداشتی و حمام ها، گرمای گلخانه هیدروپونیک نیز تامین خواهد شد.

به گفته حقدادی، تاکنون در فرایند تولید، سیمان باید برای خنک شدن با کمک سامانه مبدل از منبع آب عبور می کرد تا خنک شود، ولی از آب گرم شده هیچ استفاده ای نمی شد که با نصب سامانه جدید از آب گرم شده استفاده بهینه می شود.
وی اظهار کرد: تاکنون ۱۳۵ میلیارد ریال برای ساخت این گلخانه هزینه شده و سامانه مبدل حرارت (اکونومایزر) نیز در حال نصب و پیشرفت فیزیکی کار به ۳۰ درصد رسیده است که طبق اعلام شرکت پیمانکار نیمه نخست سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی به دیگر اقدامات کارخانه سیمان زاوه در حوزه محیط زیست جانوری و گیاهی اشاره کرد و گفت: مرکز تحقیقاتی غزال ایرانی با همت این واحد فعالیت خود را از سال ۸۷ با ۶ راس آهوی نر و ماده آغاز کرد و اکنون با گذشت هفت سال از آن زمان افزون بر ۶۰ راس غزال ایرانی در این مرکز زیست می کنند.
حقدادی گفت: به منظور تکمیل فلور جانوری سایت، علاوه بر کاشت انواع گیاهان در داخل سایت، تعداد زیادی پرنده و حیوانات سازگار با آهوان نیز در داخل این مرکز رهاسازی شده اند.

وی در معرفی سایت غزال ایرانی گفت: مجوز ایجاد این سایت در سال ۸۵ صادر و عملیات ساخت آن در سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت پنج هزار هکتار، در منطقه شکار ممنوع “گلسرا” آغاز شد که مساحت ایستگاه تحقیقاتی ۲۰ هکتار است و با دیواره ای به طول دو هزار و ۱۰۰ متر محصور شده است.

به گفته وی در داخل محوطه این مرکز یک هکتار یونجه و گراس کشت و ۲ استخر ذخیره آب به صورت برکه، با استفاده از مصالح طبیعی، با هدف تامین آب شرب حیوانات و پرندگان ساخته شده است و علاوه بر آن ۱۵۰ اصله درخت در سایت کاشته شده که به صورت قطره ای آبیاری می شود.
حقدادی گفت: به منظور انجام امور تحقیقاتی یک دستگاه دوربین که با نور خورشید کار می کند، به صورت وایرلس تصاویر مربوطه را از فاصله سه کیلومتری برای مطالعه بر روی گونه های مرکز به دفتر محیط زیست سایت ارسال می کند.

وی با بیان اینکه آهوان از مرتع و پوشش گیاهی داخل سایت تغذیه می کنند، افزود: در فصول پاییز و زمستان که علوفه در داخل سایت کمتر می شود تامین خوراک به صورت دستی انجام می گیرد.
حقدادی افزود: بتازگی یک باغ پرندگان نیز در محل ایجاد و گونه هایی نظیر دلیجه، شاه بوف، سارگپه و عقاب در آن نگهداری و با کمک کارشناسان دامپزشکی اگر نیاز به مداوا داشته باشند، تمیار و در نهایت رهاسازی می شوند.
منطقه شکار ممنوع شهرستان زاوه ۷۴ هزار هکتار وسعت دارد که در آن پستاندارانی چون پلنگ، قوچ، میش، گراز، گربه جنگلی، گرگ و کفتار و پرندگانی چون بالابان و بحری زیست می کنند.

شهرستان زاوه، به مرکزیت شهر دولت آباد از شمال با شهرستان های فریمان و تربت جام، از غرب با تربت حیدریه، از جنوب با رشتخوار و خواف و از شرق با تایباد و تربت جام همسایه است.

زاوه در ۱۷۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
شهرستان زاوه، یکی از شهرستانهای استان خراسان رضوی است که با ۲ هزار ۴۳۷ کیلومتر مربع وسعت حدود ۶۷ هزار نفر جمعیت دارد.