در حالی محدودیت منابع آبی کشورمان به نوعی کشت برخی از محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است که بسیاری معتقدند با مدیریت فتوسنتز یا همان کشت گلخانهای میتوان بخش قابل توجهی از منابع آبی را مدیریت کرد تا محصولات مورد نیاز مصرفکنندگان با کمترین میزان برداشت از منابع آبی را تامین کرد. ایران در کمربند خشک و نیمهخشک اقلیمی قرار دارد و به نظر می رسد امروز توسعه گلخانهها یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت تلقی می شود.

توسعه کشت گلخانه ای در کنار اصلاح روش های آبیاری می تواند به مهمترین اولویت بخش کشاورزی در استان تبدیل شود همچنان که حرکت به سمت کشاورزی مکانیزه حفاظت منابع آب و خاک را به دنبال دارد.

مجیدرضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس با اشاره به اینکه یکی از برنامه های مهم جهادکشاورزی با توجه به بحران کم آبی توسعه کشت متراکم و کنترل شده است، به خبرنگار ما می گوید:بر این اساس افزایش کمیت و کیفیت محصولات،کاهش مصرف آب و افزایش راندمان مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس به روند توسعه ای کشت گلخانه ای در استان اشاره داشته و می گوید:تا سال ۹۴ ،۱۳۰ هکتار زیر کشت گلخانه بود که اکنون به ۳۳۵ هکتار رسیده و تلاش داریم تا پایان امسال به ۴۵۰ هکتار افزایش دهیم.

 پاکاری با تاکید بر اینکه برنامه ریزی در افقی ۱۰ ساله برای زیر کشت بردن ۷ هزار هکتار توسعه متراکم و کنترل شده گلخانه ای در استان است، عنوان می دارد: از ابتدای امسال نیز ۵۵ هکتار دیگر به زیر کشت رفته و برای ۲۸۰ هکتار دیگر نیز مجوز صادر شده است. این مقام مسئول با اشاره به اینکه به طور میانگین۲۵۰ تن در هر دوره کشت بسته به محصولات مربوطه در گلخانه های استان به عمل می آید اظهار می دارد: در کنار آن محصولاتی همچون رز به صورت شاخه ای محاسبه می شود.

وی به تسهیلات قابل واگذاری به متقاضیان گلخانه اشاره داشته و عنوان می دارد: محدودیت اعتباری برای تسهیلات برای توسعه گلخانه و اصلاح گلخانه فرسوده وجود ندارد و متقاضیان می توانند از تسهیلات فوق بهره ببرند.

پاکاری به مدیریت بازرگانی و تنظیم بازار در این راستا نیز اشاره داشته و می گوید: موضوع سامان دهی میادین میوه و تره بار برای عرضه محصولات گلخانه ای و تبادلات تجاری و بهبود روند صادرات این محصولات با برنامه ریزی در حال انجام است.

**کاهش مصرف آب؛ افزایش راندمان

این مقام مسئول ادامه می دهد:بخش دیگر این است که در واقع افزایش کارایی آب بین۱۰ تا ۱۲ برابر در گلخانهها نسبت به کشت در فضای باز صورت میگیرد، هرچند تولید هم نزدیک به همین میزان افزایش خواهد داشت. به عنوان مثال اگر حدود ۳۵ تن تولید در فضای آزاد داشته باشیم، همین میزان در گلخانهها حدود ۳۵۰ تن میشود.

او مسئله اشتغال پایداری که این شیوه کشت در پی خواهد داشت را نیز مورد اشاره قرار داده و می افزاید: خلا بازاری که برخی از مواقع سال خواهیم داشت با کشت گلخانه پر می شود و تولید محصول سالم و یکدست تری به عمل می آید.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی فارس با اشاره به اینکه محدودیتی برای کشت گلخانه ای وجود ندارد،تصریح می کند: انواع صیفی جات و سبزی جات، درختان میوه، گل و گیاه زینتی، درختان باغی و گیاهان دارویی به این شیوه تکثیر می شود.

پاکاری خیارسبز را بیشترین محصولی عنوان کرده که به شکل گلخانه ای به عمل می آید و در ادامه تصریح می کند:گل رز،گوجه فرنگی، توت فرنگی، گیاهان دارویی  و مرکبات از دیگر محصولات به عمل آمده به شیوه گلخانه ای در استان است.او با شاره به اینکه تولید نشا نیز به شیوه گلخانه ای در استان انجام می شود، یادآور می شود: تولید نشا در گلخانه باعث کاهش ۲ تا ۳ مرحله آبیاری می شود.

شناسه: ۸۸۵۶