رییس جهاد کشاورزی بافت در خصوص خسارت سرمازدگی به محصولات کشاورزی و باغبانی بیام کرد: تابحال حدود ۲۰۰میلیارد ریال در مجموع خسارت به باغات گردو،مزارع کلزا و گلخانه ها وارد شده است و کشاورزان که محصولاتشان بیمه بودند از بیمه استفاده کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اقطاع؛ سرما و برودت هواچند روز اخیر متاسفانه خسارات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی و گلخانه های شهرستان بافت وارد کرده است.

غول سرما کمر گلخانه دارهای بافتی را شکست و از محصولات گلخانه ای چیزی باقی نگذاشت، در این خصوص آقای مداحی کسی که حدود نیم هکتار زمین کشاورزی خود را به گلخانه ای تبدیل کرده بود ضمن گلایه از برخی مسوولین چنین بیان نمود: متاسفانه سرمای جان فرسای چندین روزه جان محصولات گلخانه ای ما را گرفت و از آنها چیزی جز باقی نگذاشت، زمانی که خواستم تغییر کاربری بدهم نیم هکتار از زمین کشاورزی را به ساخت گلخانه در ۱۴سالن اختصاص دادم و در این خصوص وام سنگین ۳۵۰ میلیونی گرفتم.

وی افزود: در زمان بازدید مسوولین قول گاز کشی به این محل به من داده شد و حتی من لوله کشی گاز کردم تا کارهایم جلو بیفتد، قرار شد ظرف یک الی دو ماه گاز کشی شود، اما خبری نشد و من نیز بارها پیگیری کردم گفتند لوله برای گاز کشی نداریم، بنده نیز مجبور شدم از هیترهای گازوئیلی برای گلخانه استفاده کنم تا محصول خیار کاشته شده ام سرما زده نشود اما سرمای هوا بقدری زیاد بود که هیترهای گازوئیلی یخ زدند و گرما تولید نکردند و متنها محصولات ما دچار سرما زدگی شدند، حالا مقصر کیست؟از این گلخانه کارگران زیادی نان می خورند و اشتغال خوبی به وجود آمده بود اما دیگر هیچ کدام نیست، نه محصولی که بتواند اشتغالزایی کند و نه کارگری که بتواند کار کند.

همچنین کاهش دمای هوا و سرمای کم سابقه در شهرستان بافت باعث از بین رفتن بیش از ۱۰۰ها هکتار محصول کلزای شهرستان شده است که در این خصوص تقی زاده کشاورز کلزا کار به خبرنگار ما گفت: متاسفانه تمام محصول کلزای ما در اثر سرمای بی اندازه هوا دچار سرمازدگی شد و از سطح زیر کشت ۶ هکتار زراعت این محصول که با هزینه هایی همچون پول تراکتور جهت شخم زمین، کارگر و پول بذر هیچی دست ما را نمیگیرد و محصولمان از بین رفت.

تقی زاده کشاورز خسارت دیده از سرمازدگی محصول کلزا در خصوص بیمه بودن محصولات کشاورزی گفت: بیمه پول چندانی به کشاورز خسارت دیده نمیدهد ما میلیونها تومان هزینه می کنیم که از بیمه یک درصدش گیرمان نمی آید و کشاورز رغبت بیمه کردن محصولش را ندارد.

در این خصوص مهندس پور چنگیز کارشناس مزارع و محصولات کشاورزی شهرستان در گفتگو به خبرنگار “اقطاع” گفت: حدود ۳۰۰هکتار سطح زیر کشت کلزا در شهرستان وجود دارد که ما پیش بینی می کنیم در اثر سرمای بی سابقه و یخبندان محصولات حدود ۱۰۰هکتار از مزارغ کشاورزی کلزا در شهرستان دچار سرمازدگی شده اند، کشاورزان باید حداکثر تا پایان شهریور کشت کلزای خود را به اتمام برسانند.

وی همچین در خصوص سرمازدگی محصولات گلخانه ای شهرستان ابراز داشت: متاسفانه سرمای هوا نیز به بخش گلخانه ای ما خسارات جبران ناپذیری زده است و به علت گاز کشی نبودن گازوئیل کفاف سرما را نداده است و محصولات دچار یخ زدگی و سرما زدگی شده اند، امیدواریم بتوانیم باتمهیداتی در خصوص خسارات سرما زدگی به کشاورزان مشکل کشاورزان خسارت دیده در اولویت قرار گیرد.

در این باره احمدکریمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت ضمن اشاره به این سرمازدگی کم سابقه در شهرستان اظهار داشت: در برخی نقاط که هنوز درختان گردو به خواب نرفته بودند در اثر سرمای بیش از حد چند روز اخیر شیره گیاهی گردوها در سرشاخه های آنها متاسفانه یخ زد و که قریب بر ۱۰۰۰هکتار از باغات گردو دچار سرمازدگی شدند.

وی در خصوص سرمازدگی مزارع کلزا و گلخانه های شهرستان گفت: متاسفانه  ۳۰درصد از مزارع کلزای شهرستان دچار سرمازدگی شده اند و همچنین تعدادی از گلخانه هایی که شبکه گاز کشی نداشتند و از سوخت گازوییل برای گرمای گلخانه استفاده می کردند با یخ زدن گازوییل گلخانه ها محصولاتشان دچار یخ زدگی شد.

کریمی در خصوص بیمه محصولات کشاورزی افزود: تابحال حدود ۲۰۰میلیارد ریال در مجموع خسارت به باغات گردو،مزارع کلزا و گلخانه ها وارد شده است و کشاورزان که محصولاتشان بیمه بودند از بیمه استفاده کنند و آن کشاورزان آن محصولاتی که مورد بیمه شدن قرار می گیرند را بیمه کنند تا جبران خسارت شود.

وی راهکار مقبله با سرمازدگی گردو را کاشت نهالهای مقاوم در برابر سرما و استفاده از بادگیر دانست و تصریح کرد، برای مقابله با سرمازدگی گلخانه ها را دو جداره کردن آنها دانست تا گازوییل یخ نزند و گرما نکهداشته شود، در خصوص سرمازدگی کلزا نیز نشاء و کشت به موقع را بهترین راه حل دانستند.

شناسه خبر: ۱۲۶۰۸۰۱