استویا (شکر برگ) گیاهی بومی در آمریکای جنوبی است و به طور وحشی در سرزمین های بلند مناطق مرزی بین برزیل و پاراگوئه می روید و در آن مناطق به گیاه برگ عسلی معروف است. این گیاه بسیار شیرین است.
ماده ی شیرین کننده‌ی استویا که به استویوزید معروف است, کالری زا نیست و در سیستم گوارش جذب نمی شود. این ماده تا ۳۰۰ برابر شیرین تر از ساکاروز است که بسته به نوع گیاه پایه، طول روز و روش تولید، بین ۲۰-۵ % در گیاه تولید می شود . شیرینی برگهای خشک گیاه ۳۰ برابر بیشتر ازساکارز است!
استویابرای قرن‌هاتوسط ساکنان بومی این قاره مورداستفاده‌های مختلف قرار می‌گرفته است، ازجمله به عنوان دارو.مردم آمریکای جنوبی اعتقاد  دارند که استویا روی بیماری‌های عفونی تأثیر مثبتی دارد و فشار خون را کاهش می‌دهد. اما این ویژگی‌ها هنوز به طور علمی ثابت نشده‌اند. این  گیاه بیشتر در نزدیکی مرز کشور پاراگوئه با برزیل کشت می‌شود. گفته می‌شود که این گیاه از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند و همینطور می‌توان از آن به عنوان دارو برای درمان افراد مبتلا به دیابت استفاده کرد، زیرا فاقد خواص شیمیایی مضری است که در نی‌شکر وچغندر وجود دارد. از دیگر کاربردهای استویا کمک به افرادی است که در عین حال که اضافه وزن دارند اما از خوردن شیرینی نمی‌توانند صرف‌نظر کنند. در جایگزین کردن شیرینی ها برای کسانی که روزانه به مقدار کالری مصرفی خود توجه دارند این محصول به هیچ میزان کالری ندارد و جای هیچ نگرانی برای استفاده از آن وجود ندارد.
مقاوم در برابر حرارت بالا بطوریکه در پخت و پز آن ثابت است. ماهیت آن تحت هیچ شرایطی تغییر نمی کند. رنگ استویابراثرپخت و پز تیره نمی شود. استویا در حال حاضر به عنوان قند (شیرین کننده) شناخته شده است. آن رادرنوشیدنیها،شیرینی جات ومربا و ماست می توان استفاده کرد. استویابرخلاف شکرهای شیمیایی تولید شده که اکثرا اثرات کوتاه مدت و بلند مدت سوء ای برای سلامت انسان دارند،نه تنها یک ماده کاملاطبیعی و مفید به لحاظ عاری بودناز انرژی، کالری میباشد بلکه به جهت تاثیر مثبتش بر افزایش طعم و بهتر کردن مزه غذا شناخته شده است. با استویا  غذاها همچنان طعم و رنگ و بوی عالی خود را حفظ خواهند کرد . تحقیقات و مطالعات گسترده ای درباره استویا و اثرات مفید و فواید آن بر بیماران دیابتی از نوع دوم و بیمارانی که دارای فشار خون بالا هستند انجام شده است واین گیاه طبیعی بهترین جایگزین شیرین کننده هائی چون قند  شکر برای این بیماران است.

استویا به دلیل دارا بودن ویژگی‌های مطلوب بسیار زیاد به عنوان یک گیاه با پتانسیلهای ازرشمند اقتصادی و درمانی شناخته شده است. از ویژگی های مهم کشاورزی استویا می‌توان به قابلیت سازگار شدن به دامنه وسیعی از شرایط آب و هوایی، چند ساله بودن و مقاومت بی نظیر در برابر خسارت یخ زدگی، اقتصادی بودن تولید برگ استویا، امکان ازدیاد رویشی، برداشت بیش از یک بار در سال، قابلیت استخراج قندهای موجود در برگ ها و سفید کردن آنها و قابلیت استفاده در انواع صنایع غذایی، دارویی و آرایشی اشاره نمود. اگرچه محدودیت‌هایی در ارتباط با کشت و کار این گیاه وجود دارد اما این محصول اهمیت قابل توجهی درکشورهایی نظیر ژاپن، چین، تایوان، کره، مکزیک، آمریکا، تایلند، مالزی، اندونزی، استرالیا، کانادا، ابخازستان و روسیه پیدا کرده است. اخیراً تلاش قابل توجهی روی تولید انبوه آن در کشور هندوستان نیز صورت گرفته است. از مهمترین محدودیتهای موجود در تولید استویا می‌توان به حساس بودن این گیاه به طول روز کوتاه، حساسیت به کم‌آبی، مقاومت کمتر از حد اعتدال به خشکی، رشد اولیهٔ ضعیف، رقابت سنگین با علف‌های هرز در مراحل اولیه، جوانه زنی ضعیف بذر، کوتاه بودن قدرت دوره جوانه زنی (کم بودن قوه نامیه)، مقاومت کم به pH بالای خاک، خود ناسازگار بودن و بلوغ ناهماهنگ بذرها اشاره کرد.

استویا یک گیاه روز کوتاه است و معمولآمانند یک زراعت یک ساله کشت می شود. بذر گیاه در شرایط گلخانه ای کشت و نشا ها پس از ۶تا ۷ هفته، به مزرعه انتقال داده می شوند. ارتفاع آن در شرایط مطلوب رشد به ۱۰۰ سانتی متر می رسدزمان گلدهی بستگی به رقم پس از ۱۰۴-۵۴ روز از تاریخ کشت است. در موطن اصلی استویا دمای روز و شب بین ۴۳-۲۱ درجه سانتی گراد و بارندگی تا ۱۳۷۵ میلی متر در سال است. .گیاه در پایان فصل، پیش از به گل رفتن، یکجا برداشت می شود.
بذر استویا به دلیل عدم تلقیح در صد پوکی زیاد دارد. اما بذر مرغوب استویا جوانه زنی خوبی دارد .
در شرایط آب و هوایی کشورهایی چون کانادا (Ontario)در هر هکتار کشت استویا حدود ۳۰۰۰ کیلو گرم محصول سبز ( برگ و ساقه ) به دست می‌آید که هر گرم آن دارای۱۰۵ میلی گرم قند steviosideاست . بهترین کیفیت قند در برگ استویا تولید می شود. اصلاح این گیاه می تواند میزان تولید قند را به دو برابر برساند.