یکی از مهمترین بخش‌های ارز آور برای کشور صادرات محصولات کشاورزی  است که هرساله درآمد قابل توجهی را نصیب کشور می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیارم حاجی آباد، بخش کشاورزی به دلیل تامین غذای جامعه دارای اهمیت بالایی است و با توجه به بخش‌های صادرات و واردات و همچنین کنترل آن می‌تواند کمک زیادی به تنظیم بازار محصولات کشاورزی کند.

درحال حاضر شهرستان حاجی آباد یکی از بزرگ تولید کننده محصولات گلخانه ای و باغی صادراتی همچون پسته، خرما، گوجه، فلفل، خربزه محسوب می‌شودکه با وجود این ظرفیت در زمینه صادرات رتبه قابل قبولی در استان ندارد.

وجود ۱۱۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای در حاجی آباد

حمید جهانگیری فرماندار حاجی آباد گفت : با توجه به شرایط آب وهوایی شهرستان حاجی آباد این شهرستان قابلیت فراوانی برای صاردات محصولات کشاورزی  گلخانه ای دارد و ایجاد سردخانه برای نگهداری محصولات از مهمترین نیازهای این شهرستان می باشد.

فرماندار حاجی آباد افزود: در حال حاضر چند سردخانه در سطح شهرستان حاجی آباد در زمینه نگهداری و بسته بندی خرما، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، خربزه فعالیت می کند.

 جهانگیری افزود : ظرفیت بسته بندی محصولات کشاورزی در سردخانه ۱۲هزارتن می باشد و سردخانه شاه نظری حدود ۸۰۰تن ظرفیت نگهداری محصولات در دمای صفردرجه دارد.

وی بیان داشت: در شهرستان حدود ۱۱۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای وجود دارد که حدود ۳۰ هکتار آن محصولات صادراتی تولید و بسته بندی می کنند.

فرماندار حاجی آباد گفت : گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای وخیار از مهمترین محصولاتی است که دراین شهرستان تولید و بسته بندی وصادر می شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه با احداث این گلخانه ها زمینه اشتغال یک هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم فراهم شده است، افزود: با وجود سطح زیر کشت گلخانه ای ۱۱۰ هکتار تنها در ۲۰ هکتار از سطح زیر کشت گلخانه ای محصولات صادراتی تولید می شود

ضعف زیرساخت‌ها مهم ترین مانع صادرات محصولات کشاورزی

شاه نظری، گلخانه دار نمونه استان هرمزگان در گفتگویی  اظهار کرد: حدود ۲۰ هکتار از سطح زیر کشت گلخانه ای به محصولاتی از قبیل  گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و خربزه اختصاص دارد که در سال گذشته حدود ۷۰۰ تن گوجه  فرنگی، ۳۰۰تن فلفل، ۴۰۰ تن خربز صادراتی تولید و بسته بندی و به کشورهای قزاقستان، روسیه، دوبی، و ارمنستان صادر  شد.

وی تصریح کرد:حدود ۱۲۰ نفر کارگر مستقیم داریم و ۴۰ نفر کارمند دائمی و ۱۶۰ نفر کارگر فصلی در سایت گلخانه ای  در حال فعالیت می باشند.

گلخانه دار نمونه حاجی آبادی یکی از موانع صادرات محصولات کشاورزی را ضعف زیرساخت‌های صادراتی کشور عنوان کرد و افزود: باید یارانه به سمت صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه ای اختصاص داده شود و از طرفی همکاری دو جانبه با کشور‌های همسایه در راستای صادرات محصولات کشاورزی گسترش یابد.

شاه نظری بیان کرد: تا زمانی که تولید و بسته بندی به صورت سنتی انجام می‌شود، هزینه نهایی برای کشاورزان بالا می‌رود و این امر دلیلی بر کاهش صادرات محصولات کشاورزی است.

وی افزود: در بحث صادرات محصولات کشاورزی هیچ تضمینی برای تولید کننده وجود ندارد که آیا امسال می‌تواند محصول خود را صادر کند کشاورز با کلی زحمت محصول را تولید می‌کند، ولی نامشخص بودن بازار‌های صادراتی و اینکه چه محصولی بازار صادراتی خوبی دارد انگیزه کشاورز را برای تولید کاهش می‌دهد و این نکته حائز اهمیت است که کشاورز فقط باید به تولید فکر کند و دغدغه‌ای برای صادرات محصولات خود نداشته باشد.