مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: با توجه به کمبود آب، احداث شهرک‌های گلخانه‌ای از اولویت‌ها است و تاکنون ۱۱۵ شهرک گلخانه‌ای در کشور ایجاد شده است.
علی اشرف منصوری در حاشیه سفر به قزوین در گفتگو با مهر اظهارداشت: در حال حاضر در کشور با دو چالش مهم روبرو شده‌ایم که کمبود آبهای سطحی و زیرزمینی و نزولات جوی از آن جمله است که در سال‌های اخیر ادامه داشته و در عین حال در منطقه‌ای خشک قرار داریم که باید این وضعیت را مدیریت کنیم.
وی افزود: دغدغه دولت و وزارت جهاد کشاورزی ایجاد اشتغال است و تلاش می‌کنیم در بهره‌وری مصرف آب و ایجاد اشتغال برنامه‌ریزی کنیم که در این راستا توسعه واحدهای گلخانه‌ای، شیلات، دامپروری و صنایع‌تبدیلی کشاورزی در اولویت قرار دارد.
منصوری بیان‌کرد: اولویت ما توسعه گلخانه‌هاست زیرا راندمان کشت گلخانه‌ای ۱۰ برابر کشت روباز و متراکم است به همین دلیل باید شکل‌گیری شهرک‌های گلخانه ای را سرعت بخشیم.
فعالیت ۱۱۵ شهرک گلخانه‌ای در استان‌های مختلف کشور
رئیس هیئت مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور تصریح‌کرد: با وجود بحران جدی کم‌آبی شیوه‌های سنتی کشاورزی دیگر جوابگو نیست و ناگزیر باید کشت‌های آزاد را به فضای متراکم گلخانه‌ای منتقل کنیم.
وی یادآورشد: امسال ۷۰۰ هکتار از شهرک‌های گلخانه‌ای در کشور ایجاد و به سرمایه‌گذاران واگذار شده و یک هزار هکتار دیگر نیز در حال واگذاری است.
منصوری اضافه‌کرد: در تفاهمنامه‌ای با سازمان امور اراضی و معاونت امور باغبانی جهاد کشاورزی مقرر شده بخشی از اراضی ملی که در مسیر تامین آب از رودخانه‌های مرزی هستند به شهرک‌های گلخانه‌ای اختصاص یابد و بزودی در استان‌های اردبیل و گیلان، فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای ۲ مجموعه هزار هکتاری گلخانه‌ای را انجام خواهیم داد.
وی گفت: محصولات گلخانه‌ای علاقه‌مندان زیادی دارند و حتی اگر در داخل کشور جذابیت نداشته باشند در بسیاری از کشورها مورد استقبال قرار می‌گیرند و ما برای توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در استان‌ها نیز با جدیت باید بدنبال جذب سرمایه‌گذار باشیم.
منصوری بیان کرد: همه سرمایه گذارانی که در حوزه کشاورزی و تولید گلخانه علاقمند فعالیت هستند مورد حمایت قرار می‌گیرند و منابع تسهیلاتی مناسبی با سود شش تا ۹ درصد دریافت می‌کنند و در کنار آن صندوق توسعه ملی بدون هیچ محدودیتی برای طرح‌های گلخانه‌ای در اختیار است و تلاش می‌کنیم زنجیره کاملی از تولید، فرآوری، بسته‌بندی و نگهداری محصول در گلخانه‌ها شکل گیرد. وی یادآورشد: حتما تلاش می‌کنیم با کمک سایر معاونت‌ها و روسای جهاد استانها و استانداران کشت فضای باز به گلخانه منتقل شود و الگوی کشت برای هر کدام از این شهرک‌ها شامل: میزان تولید، زمان و نوع تولید بر اساس بازار شکل بگیرد.
منصوری درخصوص تعداد اشتغال در گلخانه‌ها بیان کرد: هر واحد گلخانه حدود ۸ تا ۱۰ نفر شغل مستقیم  و در فصل برداشت ۲۰ تا ۳۰ نفر اشتغال موقت ایجاد می‌کند و توسعه این طرح می‌تواند به اشتغال کشور در شرایط کنونی بسیار مفید باشد. وی بیان کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی توسعه واحدهای گلخانه‌ای مورد توجه قرار گرفته که می‌تواند مشکلات را کم کند و هر نهاد و اداره‌ای از جمله استانداران، روسای سازمان‌های برنامه و بودجه و جهاد کشاورزی که می‌توانند در ایجاد زیرساخت‌ها کمک کنند انتظار داریم در ایجاد این بستر همراهی وهمکاری کنند.

کدخبر : ۱۰۳۴۴۹۰۷۰