رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در کشت گلخانه‌ای میزان تولید محصول بالغ‌بر ۳۰ درصد افزایش می‌یابد گفت: ۸۰ درصد از کشت خربزه و هندوانه استان به‌صورت گلخانه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرمسار، سید حسن میرعماد ظهر دیروز در جلسه بررسی مشکلات کشاورزان این شهرستان اظهار داشت: مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان کشاورزی است.

وی با تأکید بر اینکه کمبود منابع آبی یک بحران جدی برای کشاورزان است اذعان کرد: بالغ‌بر ۸۷ درصد از آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این مهم لزوم مدیریت مصرف آب را به‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی جهاد کشاورزی پررنگ می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد از پروژه‌های بخش کشاورزی به‌صورت مردمی و با استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی انجام می‌شود تصریح کرد: در این بخش تنها سیاست‌گذاری طرح‌ها از سوی دولت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر تلاشی در این عرصه انجام‌شده است از سوی کشاورزان و بهره‌برداران بوده است اعلام کرد: تغییر الگوی کشت یکی از دغدغه‌های اصلی استان سمنان است که از سال گذشته تدوین و تغییر الگوی کشت ملی در دست اقدام است.

میرعماد افزود: در سطح استان نمی‌توان منتظر تدوین الگوی کشت ملی باشیم چون ممکن است این امر سال‌ها به طول انجامد و نتیجه‌بخش نباشد.

وی با اشاره به محدودیت‌های موجود در این راستا خاطرنشان کرد: الگوی کشت اولیه استان سمنان تدوین شد و به فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی معرفی‌شده است و به‌زودی به مرحله اجرا می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یادآور شد: با توجه وجود محدودیت منابع آبی در سطح استان سمنان نمی‌توانیم بعضی از کشت‌های پر آب بر را انجام دهیم و این در حالی است که بهره‌برداران بخش کشاورزی به کمبود آب پی بردند و در این عرصه همکاری خوبی دارند.

وی با اشاره به اینکه کشت خربزه و هندوانه از ۱۳ هزار هکتار به بالغ‌بر ۶ هزار هکتار رسیده است بیان کرد: ۸۰ درصد کشت خربزه و هندوانه به‌صورت گلخانه‌ای است و عمدتاً در شهرستان‌های گرمسار و آرادان وجود دارد.

میرعماد با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای برای زودرس کردن محصولات انجام می‌شود اضافه کرد: این امر برای کاهش مصرف آب نیز مؤثر است و شهرستان گرمسار با توجه به نزدیکی به پایتخت ظرفیت بسیار خوبی را برای توسعه کشت گل و گیاه دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در بسیاری از موارد کشت گلخانه‌ای میزان تولید ما را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد ابراز داشت: کشت محصول پسته با توجه به کم آب بر بودن برای این استان مقرون‌به‌صرفه است و اکنون درصدد توسعه کشت این محصول هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از عواملی است که روی آن هدف‌گذاری کردیم و هیچ محدودیتی برای تأمین تسهیلات موردنیاز آن نداریم اعلام کرد: این تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی و طرح حمایت از اشتغال پایدار روستایی تأمین می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه کشت گلخانه‌ای میزان مصرف آب را نیز تا بخش عمده‌ای کاهش می‌دهد افزود: باید از این ظرفیت در شهرستان گرمسار بهره‌گیری کرد.