بارش برف سنگینی که بعد از سالها در استان البرز مردم و مسئولان را غافلگیر کرد علاوه برتعطیلی یا توقف برخی فعالیت ها خسارات زیادی هم در بخش های مختلف تولیدی به همراه داشت که از جمله آن ها خسارت به گلخانه های استان بود که به گفته مسئولان بخش کشاورزی، بیشترین خسارت وارده در شهرستان ساوجبلاغ بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتر یک; البته سالهاست که بخش کشاورزی در کشور به دلیل ناملایمات فراوانی از خشکسالی و کمبود آب گرفته تا دلالی در خرید وفروش، دستخوش مشکلات زیادی است و کشاورزان را در شرایط اقتصادی نامناسب و و نارضایتی هایی قرار داده است.

تخریب گلخانه دراثر سنگینی برف

یکی از کشاورزان گلخانه دار که بیش از ۲۵ سال در این بخش فعال است می گوید: در مقابل خسارتی که در سال های اخیر در اثر خشکسالی و کم آبی به کشاورزی وارد شده این برف نعمتی برای بهره مندی همه بود. اما متاسفانه در اثر بارش برف حدود۶هزار متراز گلخانه در اثر سنگینی برف تخریب شد.

محمدصادق گلباز که در گلخانه خود سبزی سیفی و نشا برای دیگرکشاورزان و همچنین سبزی های برگی برای بسته بندی بازار را تولید می کند ادامه می دهد:این زیان حدود ۴۰۰ میلیون تومان برآورد می شود همچنین خسارت مربوطه علاوه بر محصولات ،بازسازی گل خانه را نیز شامل می شود.

وی اضافه می کند:  برف هم جزیی از طبیعت است اما مشکل ما بیشتر امکانات است چرا که برای یک سازه استاندارد که در برابر برف۸۰-۹۰ سانتیمتری مقاومت داشته باشد هزینه بالایی باید پرداخت شود. هر متر سازه استاندارد حدود ۴۰۰ هزارتومان هزینه دارد که با وضعیت بازار کشاورزی فعلی توجیهی ندارد و با توجه به این که در تولیدات کشاورزی برگشت ندارد به صرفه نیست.

بهره های کلان بانکی مانع بزرگ تولید

گلباز در پاسخ به این پرسش که آیا حمایتی از جانب نهادهای مختلف می شود یا خیر، بیان می کند: جهاد کشاورزی از نظر معنوی کشاورزان را همیشه حمایت کرده اما در طول این ۲۵ سال هر خسارت و شکستی در اثر ناکارآمدی سیستم های دولتی هم برای ما بوجود آمده هیچ حمایت دولتی انجام نشده و خودمان تحمل  کرده و از هیچ کسی توقع و انتظاری نداشتیم.

این کشاورز خسارت دیده با گلایه از سود وام های بانکی اظهار می کند: در ازای دریافت وام به بانک ملت بهره ۲۸ درصد پرداخت می کنم و در ازای هرروز تاخیر در پرداخت قسط ۶ درصد دیرکرد باید بپردازم و هرچه دردرآمد داریم به جیب سپرده گذاری که پول خود را در بانک گذاشته می رود. بانک برای ۵ تومان قسط کشاورز که عقب بیفتد حساب کشاورز و ضامنش را مسدود می کند و با بکار گیری پیمانکاری که برای وصول مطالباتش تعیین کرده آرامش و در نتیجه تمرکز در کار را از کشاورزان گرفته است.

گلباز می افزاید: با این وضعیت تولید وکار که برای غذای مردم تلاش می کنیم اگر عشق به تولید نداشتیم تاکنون باید صد بار حذف می شدیم و این درحالی است که شبانه روز کار می کنیم و مشکلات جسمی زیادی پیدا کردیم اما به دلیل عدم حمایت از بخش کشاورزی هیچ پیشرفتی در این بخش از تولید وجود ندارد.

وی اظهار می کند: هیچ انسان عاقلی دوست ندارد بدهکار و تحت فشارطلبکار باشد اما سیستم بانکی بزرگترین ایراد در چرخه تولید ماست  و به جای اینکه به سمت تولید رود در راه های سوددهی نامتعارف صرف می شود، تولید کننده شبانه روز دوندگی می کند و باز به جای اول در محیطی بسته و بدون پیشرفت بر می گردد.

نداشتن سند مانع صدور پروانه و سوخت

یکی دیگر از گلخانه داران ساوجبلاغ که در سیف آباد گل های زینتی تولید می کند و از کودکی در این حرفه مشغول است نیز در بارش برف امسال متحمل خسارت مالی زیادی شده است.

«غلامحسین سلطان محمدی» که به عنوان کشاورز نمونه سال نیز معرفی شده می گوید: به دلیل اینکه زمین های ما سند ندارد در گرفتن سوخت با مشکل مواجه هستیم و امسال به دلیل سرما حدود ۱۷۰ میلیون تومان خسارت به گلخانه من وارد شد.

وی ادامه می دهد: مسئولان جهاد کشاورزی برای حل مشکلات ما پیگیری کرده و نامه نگاری هایی را در این زمینه داشتند اما هنوز نتیجه ای عایدمان نشده است.

سلطان محمدی اضافه می کند : بیشتر گلخانه ها در منطقه شریف آباد هستند و رسیدگی و توجه به آنها بیشتر است اما حدود۱۰ گلخانه که در این منطقه هستیم با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

سلطان محمدی می افزاید: تا چند سال قبل صادرات گل داشتیم اما اکنون این صادرات قطع شده چرا که به دلیل نبودن امکانات، محصولات خوب نمی توانیم تولید کنیم.

۲۲۰هکتار گلخانه دارای مجوز در استان وجود دارد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این که مشکلات سوختی گلخانه داران پیشتر از این اعلام شده بود می گوید:اکنون با توجه به وضعیت موجود اقدام به تهیه لیست و برآورد میزان خسارت کردیم و در اولین جلسه استانداری این مسئله مطرح و تصمیم گیری خواهد شد و تصمیماتی برای کمک به گلخانه داران خسارت دیده گرفته می شود.

کیانفروریج کاظمی با تاکید بر این که این گلخانه ها باید بیمه باشند می افزاید: آنهایی که بیمه هستند که مشکلی ندارند اما واحدهایی که بیمه نیستند در شورای خسارت بررسی می شوند.

وریج کاظمی با بیان این که ۲۲۰هکتار از گلخانه های استان دارای مجوز هستند می گوید: حدود۵۵ هکتار هم فاقد مجوز هستند که مدیریت باغبانی و معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان به همراه سازمان نظام مهندسی در حال ساماندهی این گلخانه ها و صدور پروانه برای این گلخانه ها هستند و برای همه گلخانه هایی که فاقد پروانه هستند در قالب درجه ۱،۲،۳ پروانه صادر خواهد شد و این مشکل به زودی برطرف می شود

وجود ۱۳۷هکتار گلخانه در استان

رییس اداره تولیدات گیاهی ساوجبلاغ اظهار می کند: ۱۳۷هکتار گلخانه در استان داریم که حدود۶۰درصد آن ها قدیمی هستند.

«داود بدرزاده» با اشاره به سرمای زمستان می افزاید: برخی از گلخانه ها در سرما به دلیل نداشتن سوخت نتوانستند گلخانه را راه اندازی کنند و برخی هم مجبور شدندآن را تعطیل کنند.

بدرزاده ادامه می دهد: با توجه به اینکه برخی از این گلخانه ها پروانه ندارند موفق به دریافت سوخت نشدند و سازمان نظام مهندسی که متولی صدور پروانه است در پاسخ به این امر می گوید طبق تعریف نظام نامه نمی تواند برای این گلخانه ها پروانه صادر کند.

وی می افزاید: نظام مهندسی نظام نامه گلخانه های کشور را به تصویب مجلس رسانده و استانداردی برای آن تعریف شده اما در آن  تدبیری برای گل خانه های بدون پروانه دیده نشده است و مواردی مانند«گلخانه سلطان محمدی» از این نمونه و خارج از نظامنامه است.

رییس اداره تولیدات گیاهی ساوجبلاغ اظهار می کند: در این مورد چندین باربا سازمان نظام مهندسی مکاتبه کردیم که نظام نامه را ابلاغ کنند تا با تغییراتی درآن بتوان گلخانه ها را احیا و تولیدات را بومی کرد. با توجه به این که ما نمی توانیم کپی برداری کرده و گل هایی را که در هلند تولید می شود با وضعیت دلاری که هر روز در کشور تغییر می کندتولید کنیم پس نیاز است با پایین آوردن هزینه تولید، در این بخش برون سازی کرد.

عمده دلیل خسارت ناشی از عدم تامین انرژی بوده است

بدرزاده می افزاید: پیش ازاین با پیگیری های انجام شده توانستیم برای دیگر گلخانه ها گاز بگیریم تا با مشکل سوخت فسیلی مواجه نباشند و برای حل مشکل گلخانه هایی که پروانه ندارند نیز رییس سازمان جهاد کشاورزی استان پیگیری و مکاتباتی داشته تا نظام مهندسی خارج از نظام نامه مجوز این گلخانه ها را صادر کند.

وی می گوید: عمده دلیل این خسارت ناشی ازعدم تامین انرژی برای گلخانه ها در نتیجه تعلل در مکاتبات برای تامین سوخت مورد نیازگلخانه ها بود. چرا که شرکت نفت برای دادن سوخت از شرکت گاز استان استعلام کرد و شرکت گاز به موقع پاسخ استعلام را نداد و به دلیل تعلل در این پروسه نامه نگاری و شروع بارش برف این گلخانه ها خسارت دیدند.

بدرزاده با بیان این که حدود۹ گلخانه استان در اثر سرما خسارت دیده اند می افزاید: از این تعداد ۳ مورد تولید گل ، ۳ مورد سبزی و سیفی و ۴ گلخانه خالی که برای کشت بهاره آماده می شدند را می توان نام برد که این آمار بر اساس واحد هایی که مراجعه کردند و یا ما بازدید داشتیم به دست آمده است.

شناسه خبر: ۱۳۱۴۲۳۴