همایش توسعه پوشش‌های محافظتی در باغ های استان فارس با حضور بنی عامری، مجری طرح توسعه گلخانه ها، حسن پور، مدیر کل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری، رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، جوزف نتی کارشناس شرکت Arrgoni از کشور ایتالیا ؛ در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایانا در استان فارس، در این همایش بنی عامری، گفت: استان فارس و خراسان پیشرو در اجرای طرح پایلوت پوشش محافظتی باغ ها هستند.

 وی در ادامه با تاکید بر این که انتقال دانش فنی دنیا به صورت ایده برداری از اهمیت زیادی برخوردار است و نه به شکل کپی برداری  و نیز با تاکید بر اجرای طرح پایلوت پوشش محافظتی باغ ها در محصولات مختلف اظهار کرد: یکی از نسخه های شفابخش در عبور از بحران خشکسالی توسعه گلخانه ها و استفاده از سایبان است.

در ادامه این همایش رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به بحران خشکسالی و کاهش بیش از ۷۰ درصدی میزان بارندگی سال جاری استان فارس نسبت به سنوات گذشته گفت: با نگاه هوشمندانه و با تفکر در جهت استفاده مطلوب از ظرفیت ها می توان از شرایط بحرانی فعلی گذری موفق داشت.

محمدمهدی قاسمی در ادامه اظهار کرد: مهمترین چالش پیش روی بخش کشاورزی، آب است و با توجه به اینکه آب محور اصلی تمام استراتژی ها بوده، در این راستا و همچنین افزایش بهره وری استفاده از  آب،  توسعه کشت های گلخانه ای مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از جمله سیاست های سازمان جهاد کشاورزی فارس در جهت مدیریت بحران خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آب، جایگزین کردن ۷هزار هکتار کشت گلخانه ای به جای ۸۰ هزار هکتار کشت در سطح باز سبزی و صیفی در یک برنامه ده ساله، توسعه آبیاری تحت فشار در سطح ۳۵۰ هزار هکتار در مدت۵ سال آینده، انتقال کشت های بهاره به پاییزه از جمله چغندر قند به شکلی که  در سال زراعی جاری بیش از ۱۳۰۰هکتار در شهرستان های جنوبی کشت چغندرقند داشتیه ایم.

 وی  افزود: افزایش سطح زیر کشت  گیاهان کم آب بر مثل گلرنگ  و توسعه کشت گیاهان دیگری مانند کینوآ  و گیاهان دارویی کم آب بر نیز مورد توجه است.

این مقام مسئول افزود: طرح پایلوت پوشش های توری محافظتی به صورت خودجوش توسط باغداران انجام شده که کمک عمده ای در جهت کاهش مصرف آب در باغات داشته است  و با توجه به اهمیت مرکبات در مناطق مرکبات خیز استان فارس  و شرایط اقلیمی این مناطق، اجرای پوشش حفاظتی در باغات مرکبات حائز اهمیت است.

وی افزود: از مهمترین  دلایل احداث پوشش در باغات مرکبات جلوگیری از سرمازدگی، محافظت در مقابل تگرگ، کاهش شدت دما و تشعشع خورشید، کم کردن اثر شدت وزش بادهای گرم و باران های سیل آسا، کنترل جمعیت و خسارت آفات و بیماری ها، علف های هرز و جلوگیری از آفتاب سوختگی، کمک به رشد رویشی و جوانه زنی مناسب، جلوگیری از تبخیر و تعریق زیاد ازسطح درختان، کاهش مصرف آب ۳۰ تا ۴۰ درصدی، جلوگیری تبخیر از سطح زمین و پوشش گیاه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطر نشان کرد: با توجه به نیاز استان به توسعه تهاجمی پوشش حفاظتی در باغات، تسهیلات با بهره مناسب در اختیار بهره برداران قرار می گیرد و نظر به تفویض اختیار رییس سازمان به مدیریت شهرستان‌ها پروانه تاسیس و بهره برداری این واحدها متناسب با طرح تسهیلات مربوطه بدون محدودیت در اختیار بهره برداران  قرار می گیرد.

کد خبر: ۵۱۳۷۲