به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمود حجتی در کارگروه آب کشاورزی استان خراسان شمالی به چندین محور اشاره کرد و افزود: در ارتباط با محدودیت منابع آب و با توجه به کارگروهی که بر همین مبنا در تهران شکل گرفت و پس از برگزاری چند جلسه بحث و گفت و گو در دولت مقرر شد تا تصمیم گیری های این حوزه به کارگروه های استانی محول شود.

وی ادامه داد:هم چنین مقرر شد جدای از وظایف دستگاه های اجرایی، تصمیم گیری ها در کمیته های کاری استانی لحاظ شود تا مشکلات موجود و نتایج نهایی حاصل از آن به کمیته ها و ساز و کار ستاد حوادث کشور ارجاع و پیگیری شود.

وی تصریح کرد: پایداری تولید به حفظ منابع آب و تعادل بخشی به سفره های زیرزمینی با کمک خود بهره برداران منوط است.

وی حل مشکلات حوزه آب را منوط به تصمیم گیری در ارتباط با دشت های موجود دانست و افزود:هرچند هر دشتی اقتضای خاص خود را دارد اما باید بر اساس ساز و کارهای موجود در قانون برنامه و بودجه های سنواتی و با تاکید بر تعادل بخشی عمل کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت:چاه های غیر مجاز براساس قانون باید مسدود شده و تصمیم گیری های لازم اتخاذ شود و ضمن این که تمام مصالح و منافع ما در این است که نباید شاهد روند نزولی سفره های زیر زمینی باشیم بلکه با یک برنامه ریزی میان مدت و طولانی مدت به پایداری قابل قبولی دست یابیم.

 حجتی خاطرنشان کرد: از زمان تصدی پست در وزارتخانه چند نکته را به عنوان دستور کار خود قرار داده ام ازجمله این که باید به نسبت همین میزان آب موجود بتوانیم بهره وری آبیاری را در کشور افزایش دهیم و در بخش های مختلف فرهنگ صرفه جویی را نهادینه کنیم و به رغم تمام محدویت های بودجه ای دولت، این کار با موفقیت در حال انجام است.

وی در ادامه بیان کرد:تمام مصرف کنندگان ، کشاورزان و صنعتگران با تکیه بر این که محدویت منابع آبی داریم نیز باید دنبال صرفه جویی در مصرف آب باشند.

حجتی خاطرنشان کرد:بهره وری درست و صحیح از منابع آبی، کشت گلخانه ای، تغییر الگوی کشت در این استان باید مورد توجه جدی تر قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از مسائلی که در سالجاری به خوبی باید به آن پرداخته شود موضوع آبخیزداری است که در این راستا هم اعتبارات استانی و هم حضور و مشارکت مردم الزامیست.

حجتی به موضوع سیلاب ها نیز اشاره کرد و گفت: تا چه زمانی باید شاهد وقوع سیلاب ها و فرسایش خاک باشیم ضمن اینکه ردیف ملی خوبی برای این حوزه تخصیص یافته و اعتباراتی هم به صندوق توسعه ملی کشاورزی با عنایت مقام معظم رهبری، دولت و مجلس اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد:در بحث تامین علوفه و در حوزه دامپروری و دام عشایر یادآوری این نکته ضرورت دارد که محل تامین علوفه مورد نیاز بر عهده دولت و شرکت پشتیبانی دام نیست بلکه مشارکت مردم را می طلبد و دولت تنها می تواند نقش حمایتی داشته باشد.

حجتی در ادامه سخنان خود خواستار توجه جدی تر به قنوات شد و افزود:سعی شده در ردیف های ملی، برنامه و بودجه اعتباراتی تخصیص یابد ضمن اینکه بسیار خرسند هستیم که اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان برای این حوزه در استان تخصیص یافته است.

وی مشارکت مردم، بودجه های ملی و استانی را از مهم ترین دلایل پیشرفت در حوزه کشاورزی دانست و تاکید کرد: در اجرای هر برنامه ای باید به این سه عامل توجه ویژه ای شود و تحت هیچ شرایطی نباید کار متوقف شود.

حجتی اظهار داشت: برای حل مشکلات وام روستایی و صنعت شیر باید این موضوعات در حوزه زنجیره تولید حل شود زیرا تولید کشاورزی و در نهایت تولید انبوه تنها در خصوص زنجیره حل می شود و راهی جز این نیز نداریم.

وی تصریح کرد:نباید از دولت انتظار اجرای عملیات را داشت بلکه این کار باید توسط مردم و تولید کنندگان رقم بخورد و دولت می تواند با حذف مقررات دست و پا گیر حمایت کند.

در این کارگروه با حضور وزیر جهادکشاورزی، یک واحد پرورش مرغ اجداد در خراسان شمالی به طور ویدیوکنفرانسی، بهره برداری و اسناد اراضی رفع تداخل شده به کشاورزان اهدا شد تا ۵۶۰۰هکتار به سطح زیرکشت استان افزوده شود. در پایان نیز وزیر جهاد کشاورزی از مهندس صالحی استاندار خراسان شمالی بابت توجه به مسائل اقلیمی و تدوین برنامه سازگاری با کم آبی قدردانی کرد.

کد خبر: ۵۹۵۶۹۷