بندرعباس – ایرنا – رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود ۶ درصد به متقاضیان احداث گلخانه دراین استان پرداخت می شود.

علی باقرزاده روز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تسهیلات دراجرای آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی وعشایری ازمحل منابع صندوق توسعه ملی تامین شده است.
وی افزود: در راستای مصوبات ستاد راهبردی کشت های متراکم هرمزگان تاپایان سال زراعی جاری (مهر۹۶تامهر۹۷) ۲۰۰هکتار طرح معطل مانده آماده احداث سازه گلخانه تولید محصولات کشاورزی دراین استان عملیاتی می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هزینه احداث هر هکتار سازه گلخانه کشت محصولات کشاورزی را ۱۰میلیارد ریال عنوان کرد.
باقر زاده با اشاره به استقبال بهره برداران از این طرح پیش بینی کرد: وسعت گلخانه های این استان تا پایان امسال (۹۷خورشیدی) به ۵۰۰ هکتار برسد.
وی از انتقال کشت های باز سنتی به گلخانه ای به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی نام برد و با اشاره به خشکسالی های مستمر درهرمزگان گفت: اجرای این برنامه کمک زیادی به صرفه جویی آب و دیگر نهاده های کشاورزی می کند.
وی با بیان اینکه احداث یک هکتارگلخانه می تواند جایگزین ۱۰هکتار مزرعه سنتی (گوجه فرنگی) در فضای بازشود از بهره برداران خواست با توجه به کمبود شدید منابع آبی وهمچنین تسهیلات پرداختی با سود ۶ درصد با شیوه های جدید کشت متراکم را جایگزین کشت های سنتی کنند.
در اجرای ماده چهارم اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در خصوص تقسیم سهم بخش های هدف ۴۵درصد از منابع در نظر گرفته شده ( معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار) به بخش کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص دارد.
سهم پیش بینی شده از این منابع برای استان هرمزگان حدود سه و نیم درصد درنظرگرفته شده که با توجه به ارائه طرح های مصوب کارگروه استانی در صورت نیاز این رقم قابل افزایش است.
دوره استفاده از این تسهیلات حداکثر ۲ سال، دوره تنفس حداکثر یک سال و دوره بازپرداخت تسهیلات اعطایی حداکثر ۶ سال، تعیین و مجموع دوره تامین مالی تسهیلات سرمایه در گردش نیزحداکثر ۱۸ماه تعیین شده است.
دراطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت گلخانه های این استان حدود ۲۰۰هکتاربا تولید سالانه ۵۰هزارتن محصول اعلام و عنوان شده است.
همچنین ۲۰۰هکتار طرح نیز در استان هرمزگان درنوبت دریافت تسهیلات بانکی ساخت سازه گلخانه ای قرار دارند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان ساخت: کیفیت محصولات تولیدی گلخانه های این استان باعث شده تا ۴۰ درصد محصول برداشتی به خارج از کشور به ویژه عراق، روسیه، قطر، و امارات متحده عربی صادر شود.
در این اطلاعات وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان ۱۶۱هزار هکتار با تولید سالانه افزون بر۲ میلیون و ۳۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی اعلام شده است.
هرمزگان با تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰هزارتن محصول سبزی و صیفی خارج از فصل تاثیر بسزایی در تنظیم بازار این محصولات در فصل های پاییز و زمستان درسطح کشور دارد.

کد خبر: