قم- ایرنا- استاندار قم گفت: بازار فروش محصولات گلخانه ای از چالش های مهم پیش روی تولید این محصولات در استان است که باید با استفاده از روش های نوین امروزی، بازار فروش برای این نوع محصولات ایجاد کرد.

به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی روز چهارشنبه در دومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، افزود: باید در زنجیره کار و ارزش افزوده ای که محصولات گلخانه ای می تواند ایجاد کند، دقت بیشتر و برنامه ریزی مناسب تری صورت گیرد.
وی اضافه کرد: یکی از راهکارهایی که برای رونق و حفظ ارزش افزوده این نوع محصولات موثر است، حمل و نقل آن است که می توان از ظرفیت فرودگاهی استفاده نمود.
وی خاطرنشان کرد: با تصمیماتی که در خصوص ایجاد فرودگاه در قم گرفته می شود، برای حمل و نقل این نوع محصولات در قم و پیرامون این استان، شرایط مناسبی ایجاد خواهد شد.
تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه ۸۹ بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم – سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا ۲۵ کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت شامل ۱۷ هزار و ۵۳۱ هکتار کشت جو، پنج هزار و ۶۷۵ هکتار کشت گندم آبی، ۲ هزار و ۳۴۶ هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۵ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.
صادقی در ادامه با اشاره به تاسیس سردخانه و ایجاد تعاونی برای توزیع میوه، گفت: ایجاد سردخانه هدررفت محصولات کشاورزی و باغی را کاهش می دهد و سازمان جهاد کشاورزی طرحی در این راستا ارائه نماید.
وی همچنین با اشاره به شعار حمایت از کالای ایرانی، بیان کرد: همه موظف و علاقه مند هستیم تا کالای ایرانی، طرفدار ایرانی نیز داشته باشد و جزو اولویت های مردم باشد.
وی اضافه کرد: لازمه تحقق این هدف، انجام اقدام های خاص به لحاظ فرهنگی و اجرایی است و تولیدات داخل نیز باید از کیفیت خوب برخوردار بوده و شرایط عرضه به بازار را داشته باشد.
استاندار قم ادامه داد: کارگروهی با مسئولیت معاونت اقتصادی استانداری و دبیری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شود و موضوع پیاده سازی فرهنگ استفاده از کالای ایرانی بررسی و اجرایی شود تا اشتغال و تولید در استان توسعه یابد.
حضرت آیت ‌الله خامنه‌ ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی، امسال را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند.

** رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این جلسه گفت: در سال ۹۵، ۱۱ طرح کشاورزی به سازمان ابلاغ شد که مدت اجرای پنج طرح یک ساله بوده و به اتمام رسیده و ۶ طرح نیز سه ساله است و همچنان ادامه دارد.
محمد رضا طلایی با بیان این که عمده طرح های ادامه دار تکمیل زنجیره تولید است، افزود: واحد فرآوری تخم مرغ پاستوریزه و پودر تخم مرغ از جمله این طرح هاست که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: احداث سردخانه عمومی ۲ مداره با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ایجاد بانک اطلاعاتی ساختار واحدهای مرغداری و تجهیز و توسعه ماشین آلات خط کشتار مرغ از جمله طرح هایی است که در حال تکمیل شدن می باشد.
به گفته وی، طرح های پرورش ماهی در مجتمع های گلخانه ای، توسعه کشت گیاهان دارویی، احداث و توسعه کشت های گلخانه ای و تولید سبزی در گلخانه، مطالعه و اجرای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی، گازکشی مرغداری و پرورش مکانیزاسیون ماهی از طرح هایی است که به اتمام رسیده است.
طلایی بیان کرد: طرح های تکمیل زنجیره تولید تخم مرغ، واحد پرورش بلدرچین، پرورش ماهی های خاویاری، گیاهان دارویی، صندوق اعتبار زنان روستایی، گازکشی مرغداری ها، تامین آب مجتمع دامشهر، توسعه کشت محصولات گلخانه ای و طرح تجمیعی آبیاری نوین دشت طغرود از طرح هایی است که در سال ۹۷ اجرایی خواهد شد.
وی افزد: سال ۹۳، سیستم های نوین آبیاری در ۴٫۲ درصد از اراضی کشاورزی قم اجرا شد که امروز این میزان به ۲۷ درصد افزایش یافته است.
وی همچنین با اشاره به برخورد با واحدهایی که محصولات را با آب فاضلاب آبیاری می کنند، افزود: در سال ۹۵، با چهار واحد و سال گذشته با یک واحد برخورد و محصولات آنها معدوم شد و امسال تاکنون گزارشی در این زمینه نداشتیم.
دومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم با حضور اعضای ستاد در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد و سازمان هایی از جمله صنعت، معدن و تجارت، نظام مهندسی کشاورزی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی عملکرد و برنامه های خود را ارائه نمودند.

کد خبر: