به گزارش سازه نیوز، سید علی اکبر فاطمی افزود: یکی از کشت هایی که در حال حاضر در فضای گلخانه در استان بوشهر انجام می شود ،کشت نشاء گوجه فرنگی است، که متاسفانه به دلیل حساسیت این کشت و نیاز به خنک بودن فضای گلخانه این روزها با قطع مکرر برق با خطر نابودی مواجه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برق در بسیاری از مناطق بوشهر از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ظهر قطع می شود و برخی مناطق دیگر هم برق از یک و نیم بعد از ظهر تا ساعت چهار عصر قطع می شود و این قطعی طولانی مدت برق به طور جدی به مزارع گلخانه ای این استان خسارت های جبران ناپذیر وارد می کند.

فاطمی گفت: به طور متوسط در هر شهر استان بوشهر ۵۰ گلخانه فعال است و در مجموع بیش از هزار و ۵۰۰ گلخانه در سطح استان محصولات کشاورزی را در گلخانه کشت می کنند.

وی با بیان اینکه تولید نشاء گوجه فرنگی کشت شده در گلخانه به منظور تامین نیاز کشاورزان برای تولید محصول گوجه فرنگی خارج از فصل استفاده می شود، تصریح کرد: با آسیب دیدن نشاءهای کشت شده در گلخانه به علت قطع مکرر برق برای کشت آینده محصول خارج از فصل در زمستان امسال نیز با اشکال مواجه می شویم.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها گفت: تابستان سال های گذشته قطعی برق نداشیم یا اگر بود خیلی کم بود و به محصولات کشاورزی آسیبی وارد نمی کرد، اما امسال قطع برق بیش از اندازه شده است. از مسئولان ذیربط می خواهیم فکری به حال کشاورزان این منطقه کنند که از طریق گرفتن تسهیلات کشاورزی گلخانه های خود را زیر کشت برده اند و در صورت نابودی نشاء گوجه فرنگی و دیگر محصولات، دیگر قادر به پرداخت اقساط وام های خود نیستند.

فاطمی یاد آوری کرد: سال گذشته نیز زمانی که کشت خارج از فصل گوجه فرنگی استان بوشهر به بار نشست، متاسفانه به دلیل نبود مدیریت در بخش کشاورزی و بازار مناسب در داخل و خارج کشور، محصول گوجه فرنگی کشاورزان بوشهر از بین رفت و کشاورزان حاضر نشدند محصولات خود را از مزارع جمع و روانه بازار کنند، چرا که قیمت جمع آوری، کارگر و هزینه کشت خیلی بیشتر از قیمت بازار می شد.

وی تاکید کرد: کشاورزان گوجه فرنگی کار بوشهر سال گذشته زراعی با مشکل زیادی مواجه بودند و به همین دلیل از مسئولان در خواست می کنیم با حمایت خود و با تمهیداتی در خصوص قطع نشدن مکرر برق گلخانه ها یا تدابیر دیگر تجربه ضرر و زیان سال گذشته دوباره تکرار نشود.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان ها ادامه داد: بیکاری جوانان مشکل اساسی استان بوشهر است و در حال حاضر حدود ۷۰درصد از جوانان بیکار هستند. کشت محصولات خارج از فصل به خصوص گوجه فرنگی می تواند در فصل زمستان علاوه بر تأمین نیاز مردم از افزایش قیمت در بازار جلوگیری کند علاوه بر آن بخش زیادی از جوانان در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول در مزارع مشغول به کار می شوند.

به گزارش ایرنا، استان بوشهر در تولید محصول گوجه فرنگی خارج از فصل رتبه نخست کشور را دارد، برداشت گوجه فرنگی خارج فصل از هفته آخر آبان از شهرستان های دشتستان و جم استان بوشهر آغاز و به تدریج در شهرستان های جنوبی استان تا اردیبهشت به پایان می رسد.

در سال زراعی ۱۳۹۵، حدود ۵۶۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی از سطح ۱۲هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان برداشت شد.

استان بوشهر در تولیدد گوجه فرنگی خارج از فصل نسبت به استانهای هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان محصول پیش رس دارد و محصول گوجه فرنگی آن زودتر از استانهای دیگر در ماه های آذر و دی برداشت می شود.

در مجموع در استان بوشهر ۳۱۴ هزار و ۳۲۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی و باغی است که از این میزان ۹۷هزار و ۳۱۷ هکتار آبی و ۲۱۷هزار هکتار دیم است.

تولیدات اصلی استان بوشهر خرما با ۳۴هزار هکتار سطح زیر کشت و ۱۵۶هزار تن تولید است و برای تولید گوجه فرنگی ۱۲هزار هکتار با تولید ۵۶۰ هزار تن زیرکشت است.

در مجموع سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل سبزی و صیفی و جالیز در استان بوشهر تولید می‌شود.

کد خبر: ۴۲۸۲۵