ایانا-کشاورزی: در طرح اجرا شده با جدا کردن این بسترها از زمین و با روش ساده متحرک کردن آن، تنها یک پیاده رو در گلخانه ایجاد شده است.

گلخانه‌ها و مراکز کشت و صنعت یکی ازمصرف‌کنندگان عمده برق و حرارت هستند و انرژیCHP  که استفاده از سیستم‌های تولید همزمان برق و حرارت است گزینه‌ای مناسب و مطمئن برای این منظور خواهد بود. در ایران تعداد گلخانه‌هایی که از   CHPاستفاده می‌کنند، بسیار محدود است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به شهرستان خمین استان مرکزی، گلخانه شهاب گل خمین یکی از گلخانه‌هایی است که مجهز به نیروگاه CHP  برای تولید گلخانه‌های خود است.

این گلخانه فعالیت خود را از سال ۹۵ و به شکل سنتی آغاز کرده و در حال حاضر یکی از پیشرفته‌ترین گلخانه‌های استان مرکزی به حساب می‌آید که سالیانه در حدود ۲۵۰هزار شاخه گل رز، ۱۵۰هزار شاخه آنتاریوم و ۱۰۰هزار شاخه لیلیوم تولید می‌کند.

علی اکبر رضایی مدیر جوان این مجموعه در خصوص ویژگی بارز این گلخانه گفت: در این گلخانه کشت به صورت هیدروپونیک صورت می‌گیرد و وابستگی به خاک در آن وجود ندارد؛ تمام مواد لازم برای تولید گل به صورت محلول در آب به گیاه داده می‌شود و این موضوع سبب شده در مصرف آب صرفه‌جویی زیادی داشته باشیم.

او با بیان اینکه از ویژگی بارز این مجموعه که مورد توجه متخصصان هلندی نیز قرار گرفته است، افزود: در طرح ابتکاری سعی شده تا میزان فضا برای کشت با متحرک سازی افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: بستر کشت بر روی خاک مقدار فضای بیشتری را  برای کشت لازم دارد، همچنین علاوه بر آن راهرو برای کشت در دو طرف باید ایجاد شود؛ در طرح اجرا شده با جدا کردن این بسترها از زمین و با روش ساده متحرک کردن آن، تنها یک پیاده رو در گلخانه ایجاد شده است.

رضایی با تاکید بر اینکه این موضوع سبب افزایش ۸۰ درصدی تراکم کشت شده است، گفت: در فضای ۲ هزار متری ۱۵ هزار الی ۲۰هزار بوته قابل کاشت است در حالی که در این روش در حدود ۴۰هزار بوته کشت شده و شاهد افزایش راندمان۱۰۰درصدی بوده‌ایم.

مدیر این گلخانه، در بخش دیگری از سخنان خود به نیروگاه CHP که در کنار گلخانه تاسیس کرده است‌، اشاره کرد و افزود: نیروگاه ۳ مگابایتی به همراه سیکل ترکیبی در کنار این مجموعه ایجاد شده است.

او ادامه داد: این طرح یکی از جدیدترین طرح‌های گلخانه‌ای  در دنیا به حساب می‌آید، بدین ترتیب که در نیروگاه‌ها در بهترین حالت ۴۰ درصد مصرف تبدیل به برق خواهد شد و ۶۰ درصد مابقی به مشتقات از جمله حرارت، CO2  و… تبدیل می‌شود .

او یادآوری کرد که در این طرح علاوه بر ایجاد ۳ مگابایت برق، از گرما و CO2 به نفع گلخانه استفاده می‌کنیم و گرمایی را که هدر خواهد رفت را مهار خواهیم کرد.

رضایی با تاکید بر اینکه این موضوع تا ۵۰درصد  میزان راندمان را از نظر کیفی و کمی افزایش می‌دهد، گفت: علاوه بر آن ۳ مگابایت برق نیز تولید می‌شود که به عنوان پدافند غیرعامل در مواقع ضروری برق مورد نیاز مراکز اضطراری را تامین خواهد کرد.

او با بیان اینکه هزینه احداث و راه‌اندازی این سیکل ترکیبی در حدود ۶ میلیارد بوده است، افزود: متاسفانه شرکت گاز در این خصوص با توجه به مجوز اداره برق طرشت تهران همکاری لازم را انجام نمی‌دهد.

مدیر گلخانه شهاب گل خمین در این خصوص گفت: شرکت گاز قراردادی ۸ ماهه برای این نیروگاه امضا کرده این در حالی ست که در ۸ ماه گرم سال نیازی برای گرمایش در گلخانه نیاز نداریم.

او با بیان اینکه مشکلات اینچنینی در استان اصفهان برای این نیروگاه برق وجود داشته و حل شده است‌، افزود: متاسفانه ما همچنان به بهره‌برداری نرسیده‌ایم.

مدیر این گلخانه در خصوص میزان فعالیت خود گفت: از فضای ۲ هزار متری شروع فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر فضای گلخانه ۱۰هزار متر است.

او با بیان اینکه برای این گلخانه سرمایه‌گذاری در حدود ۴میلیارد ۸۰۰میلیون تومان صورت پذیرفته است، افزود: در حدود ۷۰۰میلیون تومان  با نرخ سود ۱۵٫۵ درصد از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کرده‌ایم.

رضایی با بیان اینکه برای هر هکتار ۶ دهم لیتر آب طراحی شده و اختصاص داده‌اند، افزود: طراحی و  اختصاص این میزان آب منطقی نمی‌رسد زیرا این مقدار آب برای یک هکتار کافی نیست. در حال حاضر نیز اعلام شده که ۲ دهم دیگر نیز آب را کاهش دهیم که در صورت اجرای این موضوع مجبور به تعطیلی خواهیم بود.

او با بیان اینکه با سیستم لوله گذاری ایجاد شده می‌توانیم از آب تجمیع شده استفاده کنیم‌، افزود: درصدد گسترش گلخانه تا ۳ هزار متر بوده‌ایم، اما اخذ مجوزهای لازم بسیار زمان‌بر است .

او از دیگر مشکلات موجود را بروکراسی گمرکات عنوان کرد و گفت: بوته‌های خریداری شده در گمرک برای ترخیص یک هفته تا ۱۰ روز  نگهداری می‌شود و این مساله سبب زیان مالی خواهد شد.