مدیر کل دفتر امور گلخانه و گیاهان زینتی وزارت جهاد کشاورزی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما ضمن اعلام این خبر گفت: در سال بیش از ۵۰ میلیون نشاء، پیاز و قلمه وارد کشور می شود که این میزان واردات حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون یورو ارز از کشور خارج می‌کند.

غلامرضا تقوی افزود:در حال حاضر اندام های تکثیری گیاهانی همچون بنت قنسول، بگونیا، حنا، شمعدانی و کوکب که جزء گیاهان پر مصرف هستند و نیاز به دانش فنی ویژه‌ای برای تکثیر آنها است، در این گلخانه تولید می‌شود.

وی گفت: به دلیل اینکه کارها و دستکاری هایی روی اندام های این گیاهان زینتی صورت می گرفت پیش از این تولیدکنندگان ما در داخل کشور قادر به تولید این گیاهان نبودند ولی با توجه به تلاش مهندسان داخلی، استفاده از دانش بومی و به کار بردن تجربیات فنی کشورهای پیشرفته امروز شاهد تولید این گیاهان در داخل کشور هستیم.

 وی افزود: تولید پایه‌ی مادری این گیاهان در داخل با روش‌های نوین و عاری از ویروس که تا دیروز وابستگی تام داشتیم به واردات آنها، در واقع می‌تواند سرچشمه ای باشد برای تولید سایر گیاهان وارداتی در کشور.

تقوی گفت: کاهش هزینه تمام شده به یک سوم قیمت گیاه وارداتی، جلوگیری از شیوع آفت‌ها و بیماری‌های قرنطینه‌ای و کاهش تلفات و ضایعات از مزیت‌های تولید این اندام‌های گیاهی در داخل کشور است.

وی به اهمیت ویژه این قبیل تولیدات کشاورزی در داخل اشاره کرد و افزود: ممکن است از دیدگاه غذایی این گیاهان ارزشی نداشته باشند ولی بسیاری از گلخانه های ما از لحاظ اشتغال و درآمد کاملا به واردات این گیاهان وابسته بودند.

وی گفت:تحولات ارزی اخیر در کشور فاصله زیادی بین قیمت تمام شده این گیاهان در داخل و قیمت هایی که از خارج برای آن تقاضا وجود دارد، ایجاد کرده است و امروزه در حوزه صادرات جذابیت و انگیزه بیشتری از سوی تولیدکنندگان وجود دارد.

وی افزود:موقعیت استراتژیک کشور و ارتباط با کشورهای همسایه می تواند سر پل ارتباطی تولیدکنندگان داخلی با کشورهای اروپایی و حتی شرق و جنوب شرق آسیا باشد که این خود جاذبه صادرات را بیشتر کرده است.

تقوی در پایان گفت:ما در سال گذشته ۲۵ میلیون دلار صادرات گل و گیاه داشتیم و با توجه به اینکه ۱۴ میلیون دلار براورد ما برای واردات بود، خوشبختانه در سال گذشته تراز تجاری کشور در حوزه گل و گیاه مثبت بود.

شهرستان پاکدشت با ۱۱۰ هکتار سطح زیر کشت گلخانه و تولید سالانه ۹۰۰ میلیون گل شاخه بریده و ۱۰۰میلیون گلدان گل زینتی به پایتخت گل و گیاه کشور شهرت دارد.

کد خبر: ۲۲۵۱۶۳۴