مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به اینکه تنها کمتر از ۱۰ درصد گلخانه‌های کشور مدرن هستند، اظهار کرد: اگرچه گلخانه‌های کشور به دو بخش گلخانه‌های سنتی و مدرن تقسیم می‌شود، اما مسئله این است که گلخانه‌های مدرن کشور تفاوت معناداری با کشور‌های پیشرفته اروپا دارند.
وی با اشاره به اینکه تعداد گلخانه‌های هم سطح با گلخانه‌های پیشرفته اروپایی بسیار محدود است، افزود: هم اکنون ۹۰ درصد گلخانه‌های کشور سنتی هستند چرا که تولید آن‌ها به هیچ وجه قابل قیاس با استاندارد‌های جهانی نیست.
اسدی با انتقاد از این مسئله که از لحاظ کمیت واحد‌های گلخانه مدرن وضعیت اسفناکی داریم، بیان کرد: البته وزارت جهاد کشاورزی به دنبال این موضوع است تا از طریق شهرک‌های کشاورزی و تسهیلات بانکی، سطح گلخانه‌های مدرن کشور را افزایش دهد.
بیشتر بخوانید: احداث ۲۷۶۳ هکتار گلخانه در سال جاری/ایران ۱۰۰ میلیون دلار سازه و نهاده گلخانه ای صادر کرد
عضو شورای خانه کشاورز مشکل اصلی پیش روی وزارت جهاد کشاورزی در بحث کمیت و کیفیت گلخانه‌ها را کمبود بودجه و‌ منابع مالی اعلام کرد و افزود: تا زمانی که سیاست گذاران اقتصاد توجهی به بخش کشاورزی نداشته باشند و به عبارتی اولویت‌های خود را تغییر ندهند، کماکان این مشکلات ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه کشاورزان برای دریافت تسهیلات بانکی برای احداث گلخانه با معضلاتی روبرو هستند، افزود: با توجه به آنکه احداث گلخانه‌های پیشرفته سولار مستلزم هزینه‌های میلیاردی است، اما متقاضیان برای دریافت تسهیلات بانکی با مشکلات و معضلات جدی در تامین وثیقه روبرو می‌شوند که این امر منجر به کمبود گلخانه‌های مدرن در کشور می‌شود.
اسدی ادامه داد: با توجه به آنکه توسعه گلخانه‌ها در بهره وری مصرف آب و نهاده‌ها و همچنین کیفیت تولید تاثیر بسزایی دارد، از این رو باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود تا افراد خارج از شهرک‌های کشاورزی بتوانند اقدام به احداث واحد‌های گلخانه‌ای کنند.
عضو شورای خانه مرکزی کشاورز در پایان با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌ها در گرو اختصاص بودجه به وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: اگر بودجه به میزان کافی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد، بنابراین محدودیتی در توسعه گلخانه‌های مدرن وجود ندارد.