ایوب ایرانی فام روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، عمده‌ترین مقصد صادراتی این محصول را روسیه و کشورهای حوزه قفقاز جنوبی عنوان و یادآوری کرد: گوجه فرنگی تنها محصول گلخانه ای استان است که صادر می شود.
وی تعداد گلخانه های فعال آذربایجان شرقی را ۳۷۸ واحد در وسعتی بیش از ۱۶۱ هکتار اعلام کرد و گفت: در زمان حاضر ۵۷ هکتار فضای گلخانه ای در منطقه آزاد ارس، ۳۱ هکتار در شهرستان خداافرین و ۲۰ هکتار در شهرستان شبستر در حال ایجاد است.
وی با اشاره به اینکه سطح کشت ۸۶ هکتار از گلخانه های استان هیدروپونیک و ۷۵ هکتار خاکی است، افزود: از نظر پوشش ۱۲۱ هکتار پلاستیکی و پلی کربنات و ۴۰ هکتار شیشه ای است.
ایرانی فام اعلام کرد: از نظر تولید ۱۴۱ هکتار از گلخانه های استان به تولید سبزی و صیفی ، ۶ هکتار گیاهان زینتی و ۱۴ هکتار به تولید رز شاخه بریده اختصاص دارد.
وی گفت: در سال جاری علاوه بر ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی، ۱۳ هزار و ۴۰۰ تن خیار، ۳۴۵ تن فلفل دلمه ای ، ۱۹۰ تن توت فرنگی، ۲۲ میلیون و ۵۰۰ شاخه رز شاخه بریده و ۹۰۰ هزار گلدان گل زینتی در گلخانه های استان تولید شده است.
وی با اشاره به مزایای تولید گلخانه ای همچون افزایش کمی و کیفی تولید، کاهش تنش های زیست محیطی و کاهش مصرف منابع اصلی تولید، اظهار داشت: تولید گلخانه ای جزو طرح های اقتصاد مقاومتی محسوب شده و از تسهیلات با کارمزد پائین بهره مند می شود.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی دارای استعدادهای مناسبی برای تولید و صادرات محصولات گلخانه ای به ویژه در منطقه آزاد ارس است و در زمان حاضر هم یکی از بزرگترین واحدهای گلخانه ای کشور در این منطقه فعال است و سهم مهمی در صادرات گوجه فرنگی دارد.

کد خبر: