به گزارش ایرنا ولی الله بنی عامری، سه شنبه در کنگره ملی هیدروپونیک و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در شیراز بیان داشت: در حوزه کشاورزی، روی آوردن به شیوه‌هایی که برای تولید محصول به آب کمتری نیاز دارند خود بسیار حائز اهمیت است و کشت‌های گلخانه‌ای در این زمینه بسیار موثر است.
وی افزود: گلخانه‌ها پاسخگوی نیازهای مواد غذایی، کاهنده مصرف انرژی و آب هستند و آمارها بیانگر این است که صرفه جویی آب در ۳۱ هزار هکتار گلخانه برابر با ۴٫۶ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.
بنی عامری ادامه داد: ۸۵ درصد گلخانه‌های موجود در ایران به کشت محصول خیار اختصاص یافته و بدون تردید با انتقال کشت این محصول و گوجه فرنگی به سطوح کنترل شده و گلخانه ها شاهد ذخیره سه هزار میلیارد متر‌مکعبی آب در کشور خواهیم بود.
به گفته وی، هم اکنون ۱۵هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که از این میزان، معادل ۱۰ درصد آن یعنی یک هزار و ۵۴۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک است، ۲ درصد گلخانه‌ها به کشت سبزی و صیفی اختصاص دارد، ۳۳ درصد به کشت گل و ۳۲ درصد به کشت توت فرنگی اختصاص یافته است.
هیدروپونیک، به معنای کاشت گیاهان در آب و محلول غذایی بدون استفاده از خاک است. شیوه هیدروپونیک این امکان را به کشاورز می‌دهد که در زمان کوتاه‌تر و با زحمت کمتر، محصولی با بازدهی بیشتری کشت کند.
علم هیدروپونیک ثابت کرده است که برای رشد گیاهان به خاک احتیاجی نیست اما به عناصری که در خاک موجود است مانند مواد معدنی و مواد آلی احتیاج است. هر گیاهی را می‌توان به‌ شیوه هیدروپونیک کشت کرد لیکن برخی از آنها بازدهی بهتری دارند مانند، گوجه فرنگی، خیار، فلفل، گیاهان برگی همچون کاهو، سبزی و گیاهانی که رشد آنها سریع تر است مناسب برای این نوع کشت هستند.
بنی عامری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بر اساس طرحی که به هیات دولت ارایه شده است، توسعه میوه های گرمسیری در مناطق جنوبی کشور و در بندر چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان انجام‌ می‌شود.
وی گفت: بر اساس این طرح، ۱۹هزار هکتار از اراضی با اعتباری بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان برای کشت میوه‌های گرمسیری در چابهار اختصاص خواهد یافت.

کد خبر: