رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس خبر داد: جهت نهادینه کردن فرهنگ گلخانه‌ای، بسته‌ای به نام «روستای گلخانه ای» ارائه شده و این بسته شامل شرکت تعاونی، بازرگانی، ثبت برند بوده و در این بسته باید آموزش و توانمندسازی مستمر نیز در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمد مهدی قاسمی» یکشنبه ۱۲ اسفند در نشست «کمیته ویژه توسعه تولید در محیط های کنترل شده» گفت: در کنار هر کدام از پروژه های «کاشت در محیط کنترل شده» باید یک غمخوار به عنوان پیگیر، معین و مجری باشد تا علاوه بر توجیه دستگاه‌های ذی ربط در هنگام نیاز، پاسخگوی سازمان جهاد کشاورزی در ارتباط با پیشرفت توسعه کشت در محیطهای کنترل شده باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه هنوز فرهنگ گلخانه سازی و استفاده از گلخانه در استان فارس نهادینه نشده، افزود: جهت نهادینه کردن این امر بسته ای به نام  «روستای گلخانه‌ای» ارائه شده و این بسته شامل شرکت تعاونی، بازرگانی، ثبت برند بوده و در این بسته باید آموزش و توانمند سازی مستمر نیز در نظر گرفته شود.

 وی با بیان اینکه ما نیازمند ارتقای توان فنی کارشناسان و متقاضیان توسعه کشت در محیط های کنترل شده هستیم، عنوان کرد: در این راستا باید از افراد صاحب تجربه، فکر و توان فنی و علمی بالا استفاده کرد و آموزش های علمی و اجرایی را به طور مستمر و منسجم در دستور کار قرار داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه در زمینه آموزش، متقاضیان احداث گلخانه های کوچک مقیاس تا گلخانه های بزرگ و پیشرفته در یک سطح اولویت قرار دارند، اظهار کرد: در گانت چارت «توسعه کشت در محیط های کنترل شده» مراحل اجرای پروژه باید به طور دقیق مشخص و گام به گام دلایل توفیق یا عدم توفیق بررسی و موانع برداشته شود.

قاسمی با اشاره به اینکه در سال پیشرو محدودیت کشت خیار و فلفل در فضای باز اعمال می شود، یادآور شد: بر اساس قانون بهره وری، وزارت نیرو مکلف است بر اساس الگوی کشت آب در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی با اشاره به اهمیت طرحهای گلخانه ای در افزایش بهره وری آب و اقتصاد کشاورزی این استان، گفت: انتظار می رود بانک کشاورزی با نگاه ویژه در جهت رفع مشکلات متقاضیان احداث گلخانه گام بردارد.

گفتنی است در این نشست «نقشه اقلیمی توسعه تولید در محیط های کنترل شده» ارائه شد، در این نقشه که برای اولین بار تهیه شده تاریخ مناسب کشت سبزی و صیفی در همه شهرستان های استان با توجه به نمودار دمایی، رطوبتی، ساعت آفتابی، تابش، سرعت باد و تناسب اقلیمی  تعیین شده است.

شناسه خبر: ۷۷۰۳۰۵