تبریز – ایرنا – رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: توسعه گلخانه‌ها و کشت محصولات در فضاهای بسته و کنترل شده در راس برنامه‌های جهادکشاورزی استان قرار دارد.

اکبر فتحی روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیران مراکز جهادکشاورزی استان با بیان اینکه کشاورزان و بهره برداران نباید نگران بازار محصولات گلخانه ای باشند، افزود: طبق ابلاغ مقام عالی وزرات، بعد از سال ۱۳۹۹ اجازه کشت محصولات آب بر از جمله خیار و گوجه فرنگی در فضای باز داده نخواهد شد.
وی اظهار داشت: بر این اساس، توسعه گلخانه‌ها و کشت در محیط های بسته و کنترل شده باید در اولویت کاری مدیران و کارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان باشد.
فتحی با اشاره به اهمیت و نقش دانش روز در بخش کشاورزی و افزایش تولید در واحد سطح گفت: در حوزه ترویج اولویت اول و آخر وزارت جهادکشاورزی افزایش ضریب نفوذ دانش به بخش کشاورزی از طریق اجرای طرح پهنه بندی اراضی زراعی است.
وی با بیان اینکه آمار و اطلاعات بخش کشاورزی در سامانه پهنه بندی موجود است، افزود: مدیران شهرستان‌ها موظف به رصد و شناسائی این اطلاعات و آمار هستند.
فتحی اظهار داشت: ورود علوم و دانش نوین به بخش کشاورزی وظیفه سازمان و کارشناسان کشاورزی است و استفاده بهینه و مطلوب از تجربیات کشاورزان پیشرو در قالب طرح پهنه منجر به افزایش تولید و ارتقاء بهره وری می‌شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، گفت: توسعه سیستم های نوین آبیاری یکی دیگر از اولویت های جهادکشاورزی است چرا که کشور و استان در وضعیت خشک و نیمه خشک قرار دارد، لذا اصلاح سیستم های آبیاری باید به درستی انجام شود.
وی با اشاره به موضوع رفع تداخل پلاک ثبتی و یکپارچه سازی زمین های کشاورزی، اظهار داشت: رفع تداخل پلاک های ثبتی یک فرصت و ظرفیت قانونی است که می توان با تشکیل کمیته های استانی و جلسات منظم و منسجم بخشی از مشکلات کشاورزان را حل و فصل کرد.
فتحی، تامین نهاده های دامی به خصوص کنجاله و سویا را مهم ترین معضل سازمان در سال جاری اعلام کرد و گفت: تعهدات قبلی با مشکلاتی همراه بود که با مکاتبه و پیگیری وزیر محترم، سهمیه نهاده‌ها به استان‌ها واگذار شد.
رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: باید تا آخرین مرحله توزیع نهاده‌ها و رساندن آن به دست مرغدار و مصرف کننده اصلی، رصد و شناسائی انجام شود و ضروری است در خصوص تامین نهاده با قیمت مصوب دولتی توسط تولید کننده از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

کد خبر: