یک مقام مسئول گفت: با توجه به شرایط جوی به گلخانه داران جنوب کشور توصیه می‌شود که از محلول آب و آهک بر روی پلاستیک گلخانه‌ها استفاده کنند.

مسعود حقیقت، مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی ، از استمرار بارش باران در بسیاری از مناطق کشور خبر داد و گفت: با توجه به بارش باران، رگبار پراکنده همراه با رعد و برق در بسیاری از مناطق کشور طی چند روز آینده به عشایر توصیه می شود که از رفتن به ارتفاعات به ویژه در قسمت های البرز اجتناب کنند.
وی در توصیه ای به گلخانه داران افزود: با توجه به شرایط جوی و افزایش دما به گلخانه داران جنوب کشور توصیه می‌شود که حتما از محلول آب و آهک یا رنگ‌های مخصوص بر روی پلاستیک گلخانه های خود استفاده کنند تا با رسیدن نور کمتر به داخل گلخانه از آسیب به تولیدات جلوگیری شود.
حقیقت ادامه داد: با توجه به افزایش رطوبت نسبی هوا به گلخانه داران مناطق غربی کشور توصیه می شود که مراقب بیماری های قارچی در واحدهای گلخانه باشند، ضمن آنکه باغداران مو و انگور با رصد و پایش باغات خود مراقب سفیدک سطحی برگ باشند و در صورت رویت با استفاده از محلول پاشی و گوگرد مانع قارچ در باغات خود شوند.
کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند/ ماده های ضد سرما اثر چندانی بر جلوگیری از سرمازدگی ندارد
به گفته وی، با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و بارش های اخیر زمینه برای بروز انواع آفات و بیماری ها در مزارع گندم فراهم است که از این رو به گندمکاران توصیه می شود که به طور دایم نسبت به رصد و پایش مزارع خود اقدام کنند و در صورت رویت آفت و مشورت با کارشناسان نسبت به محلول پاشی و سم پاشی اقدام کنند.
مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه بارش ها تا پایان اردیبهشت در بسیاری از مناطق کشور همچنان ادامه خواهد داشت، بیان کرد: با توجه به بارش‌های نرمال و فراتر از نرمال در سال زراعی جدید، بخشی از کمبود منابع آب های سطحی مربوط به سال‌های گذشته در کشور جبران شده است.
حقیقت ادامه داد: اگرچه از دیدگاه هواشناسی بارش در سال زراعی جدید مطلوب بوده، اما از لحاظ هیدرولوژیکی بعید است که خشکسالی به طور کامل رفع شده باشد.
این مقام مسئول در پایان درباره تاثیر بارش‌های اخیر بر جبران کمبود منابع آب‌های زیر زمینی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی متوالی ۱۱ سال اخیر، بارش نرمال و فراتر از نرمال در یک سال زراعی نمی‌تواند به طور کامل خشکسالی‌های اخیر را مرتفع کند.