به گزارش خبرگزاری تسنیم از جلفا، شمال آذربایجان شرقی و نقطه صفر مرزی در حاشیه رود ارس، میزبان بزرگترین گلخانه کشور و خاورمیانه و حتی آسیاست که با تولید ۴۵۰ تن محصول در هر هکتار، رونق تولید و اقتصاد مقاومتی را تعبیر کرده است.

این مجتمع گلخانه‌ای ۵۰ هکتاری یکپارچه که ۳۰ هکتار آن تحت کشت گلخانه‌ای است، از سال ۹۶ کشت خود را با تکنولوژی کشت هیدروپونیک هلند آغاز کرد و امروز بیش از ۹۰ درصد محصول خود را تحت برند Atavita در بازارهای روسیه و کشورهای عربی به فروش می‌رساند.

به گفته سرمایه‌گذاران بومی این شرکت، هدف از اجرای این پروژه علاوه بر انتقال تکنولوژی گلخانه‌های شیشه‌ای هیدروپونیک به کشور، ایجاد اشتغال، ارزآوری و تولید محصول سالم و ارگانیک است.

بزرگترین گلخانه کشور اکنون  بیش از ۴۵۰ نفر را در امر کشت و تولید، شاغل به کار کرده که قرار است با راه اندازی فاز دوم توسعه که تا شهریور ماه محقق می‌شود، تا ۱۰۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند.

در طرح توسعه این گلخانه که در کنار فاز اول قرار دارد، وسعت آن ۸۰ هکتار است که بیش از ۵۰ هکتار گلخانه یکپارچه شیشه‌ای خواهد داشت و با اتمام آن در اواخر شهریور، این مجتمع به یکی از ۱۰ گلخانه بزرگ جهان تبدیل خواهد شد که سالانه ۲۵ هزار تن محصول را روانه بازار هدف صادراتی کند.

بارزترین ویژگی‌های این مجتمع گلخانه‌ای، تولید محصول به‌ازای مصرف کمترین آب ممکن، افزایش ۱۰ برابری تولید، کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق و کاهش مصرف ۱۵ درصدی گاز، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تغذیه بهتر گیاه و کاهش مصرف کود و در نهایت کاهش ضایعات نسبت به گلخانه‌های معمولی است.

ارس تارلا امین اکنون به جز اواخر تابستان در چهار فصل سال محصول تولید می‌کند که قرار است با راه‌اندازی یک مجتمع گلخانه‌ای دیگر در یکی از مناطق سردسیر استان، اواخر تابستان را هم به چرخه تولید خود بیفزاید.